Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Finland sämst – Norge bäst i Norden

Publicerad: 18 Oktober 2013, 09:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:30

Samtliga reklammarknader i Norden backade under det första halvåret 2013. Det visar IRM:s rapport ”The Nordic Advertising Market”.


Totalt uppgick medieköpen på de nordiska marknaderna till drygt 4,8 miljarder euro under det första halvåret 2013.

Det är en minskning med 1,9 procent jämfört med samma period förra året.

Samtliga marknader backade och störst, hela 8 procent, var tillbakagången i Finland. Bäst gick det för Norge, som "bara" tappade 0,1 procent.

I Danmark backade medieinvesteringarna med 3 procent medan Sverige tappade 3,9 procent.

– De nordiska reklammarknaderna upplever en utdragen lågkonjunktur och det är först under nästa år de kan växa återigen. Men inte ens då kommer alla länder uppvisa tillväxt, säger IRMs analyschef Tobias Hedström i ett pressmeddelande.

Undersökningen har genomförts i samarbete med Dansk Oplagskontrol och TNS-Gallup i Finland.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.