Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Filter vänder till vinst

Publicerad: 8 November 2010, 06:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:33

Filter har slutat blöda. Tidningen går plus sedan årsskiftet och annonsförsäljningen har växt med 70 procent i det senaste bokslutet.


Det mesta pekar uppåt för magasinet Filter som fyller tre år i mars nästa år. Tidningens prenumeranter har mer än fördubblats på ett år till drygt 20 000. Sista numret i år har en upplaga på omkring 30 000 exemplar med en hög betalningsgrad. Även tidningens räckvidd ökar. I senaste Orvesto Konsument gick den upp 62 procent till 60 000 läsare.

– Vi är väldigt nöjda med att ha en så hög upplaga trots att vi har haft begränsade resurser och varit försiktiga marknadsföringsmässigt. Vi är såklart också väldigt nöjda med fjolårets storslam i Tidskriftsgalan, säger Tobias Regnell, vd för Filter och Offside.

Läsarframgångarna avspeglar sig i det senaste bokslutet, som precis har klubbats i styrelsen. Det sträcker sig fram till 30 april i år. I det ökar Filters omsättning med drygt 70 procent till 6,6 miljoner kronor och tidningen gör en vinst före skatt på 9 000 kronor.

Bakom siffrorna döljer sig ett koncernbidrag på drygt 1 miljon kronor från Offside Press. Det är ändå ett rejält lyft jämfört med ifjol då Filter gick back med 2,8 miljoner kronor, trots tillskott från aktieägare och koncernen.

I år har förlaget har delat upp verksamheten i tre bolag – Filter, Offside och ett moderbolag som har hand om uppdragspublicering, bokutgivning och konsultande.

– Offside har gått plus hela tiden medan Filter har dragit ner resultatet, men från årsskiftet går också Filter plus. Nu går alla bolagen bra och vi räknar med ett positivt resultat även det här räkenskapsåret, säger Tobias Regnell.

Filters framgångar har fått förlaget att skruva upp annonspriserna nästa år. Priset för ett uppslag ökar med drygt tio procent till 44 900 kronor.

– Det känns naturligt att höja priserna. Vår räckvidd och upplaga ökar snabbt, vi har en stark titel som är här för att stanna och vi har dessutom varit utsålda några gånger i år, säger Tobias Regnell.

Utgivningstakten ska fortsätta med sex nummer per år med en packningsgrad på drygt 30 procent.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.