Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Fellmans råsop mot nya SvD: "Cementerar gubbighet"

Publicerad: 12 April 2013, 06:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:49

Elitistisk och gubbig. Dagens Industris chefredaktör Peter Fellman känner sig inte inbjuden till nya Svenska Dagbladet.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetBonnierSchibstedDagens Industri

Det var i går som Svenska Dagbladets nya papperstidning lanserades med buller och bång.

Den nya tidningen har hyllats av mediebyråernas printchefer, men en som inte är lika imponerad är Dagens Industris chefredaktör Peter Fellman.

– Med sporten i Näringslivsdelen blir det lite väl mycket att de cementerar gubbighet. Det är lite fördomsfullt om att det är en gubbdel för sport och ekonomi, säger han till Dagens Media.

Samtidigt säger han sig förstå att SvD tvingats till besparingar som kan ha föranlett upplägget, men att de inte varit tydliga med att kommunicera det.

Han anser dock att den nya tidningen utesluter människor.

– Jag tycker tyvärr att Svenskans nya form blir lite för distanserande och lite elitistiskt. Jag känner mig inte inbjuden, utan det är en produkt som distanserar sig från mig. Det är jag lite förvånad över.

Peter Fellman säger att Svenska Dagbladet tidigare har varit duktiga på att ta in kvällstidningstänk, vilket han också saknar i den nya tidningen.

Han är däremot road över att SvD har valt att använda en rosa färg för sin affärsdel, vilket har blivit ett signum för Dagens Industri i Sverige, men som har sitt ursprung i Financial Times.

– Det är lite roligt, och lite smickrad måste man vara. Det är ju så att affärspress i världen använder mycket rosa, och vi har ju personifierat färgen i Sverige.

Svenska Dagbladets chefredaktör Lena K Samuelsson tar kritiken med en nypa salt.

– Peter Fellman får tycka vad han vill. Kvinnor läser också näringsliv och sport, män kan läsa utrikes. Det beror på vad man har för preferenser, säger hon till Dagens Media och fortsätter:

– Svenska Dagbladet har varit bra på att stärka med kompetenta analytiker och journalister. Vi lyfter fram kompetenta kvinnliga journalister. Är det någon tidning som tagit fram frågor om kvinnligt ledarskap i näringslivet är det SvD.

Att Peter Fellman inte känner sig "inbjuden" att läsa den nya tidningen förstår hon inte.

– Han är välkommen att läsa Svenskan och kommer uppskatta den precis som våra läsare som är väldigt nöjda, säger Lena K Samuelsson.

Sebastian Parkkila

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.