Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Dagspress

Expressens sportchef försvarar publiceringen

Publicerad: 15 Juli 2013, 09:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:40

Det var relevant att publicera kritiken mot AIK och klubben erbjöds kommentera siffrorna, säger Expressens sportchef Daniel Berglund.


Ämnen i artikeln:

ExpressenAIK

Tidigare i dag berättade Dagens Media om att AIK Fotboll riktat kritik mot att Expressen publicerat en ofärdig sammanställning över kostnader kring välgörenhetsmatchen till förmån för Ivan Turinas änka.

AIK skriver att publiceringen inte alls var färdig. Var det rätt att publicera den?

– Ja. Pågående ekonomiska ärenden rapporterar Expressen om med ganska stor regelbundenhet. Det är ingen ny form av journalistik, säger Expressens sportchef Daniel Berglund till Dagens Media.

Han fortsätter:

– Den första avräkningen – som skickades i ett mejl direkt till änkan Senka Turina, med en mycket detaljerad redovisning av alla avdrag – visade ett överskott på 600.131 kronor. I samma artikel i torsdags fick AIK:s ordförande Johan Segui också möjlighet att förklara innehållet. Han sa då: "Det där inte klart än."

– Men redan samma dag gick AIK ut med ett pressmeddelande på sin sajt där de skrev: "Den ekonomiska redovisningen av matchen är till viss del klar och visar på ett ekonomiskt överskott på drygt 650 000 SEK som oavkortat kommer att tillfalla Ivans familj." Så ja, skillnaden mellan den första summan på 600.131 kronor och den andra summan på 650.000 var inte så stor.

I brevet erkänner AIK att de kan ha gjort fel. Hur ser ni på det?

– Vi ska ha ett möte med AIK i veckan. Den sortens frågor kommer med all sannolikhet att dryftas där.

Mats Olssons uttalande i gårdagens krönika har väckt starka känslor, bland annat i sociala medier.

Signaturen @JerreHof var en av alla dem som skrev på Twitter:

"Mats Olsson överträffar sig själv med vad som måste ha varit det värsta citatet någonsin av en kvällstidning. Bojkotten är given."

I AIK:s brev kallas Mats Olssons uttalande för ett övertramp.

– Den raden var onödig. Det är jag och Olsson överens om, säger Daniel Berglund.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

ExpressenAIK

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev