Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Expressens felrapportering - ryska planet var franskt

Publicerad: 17 November 2014, 14:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

I Expressens rapportering kring kränkningen av svenskt luftterritorium uppgavs initialt att det rörde sig om ett ryskt plan när det i själva verket var franskt.


Missen redovisas dock inte på expressen.se. Något som redaktionschefen Magnus Alselind förklarar med att det fortfarande pågår nyhetsarbete kring händelsen.

– Vi kommer att ha med detta i vår rättelsespalt. Men det pågår fortfarande rapportering. Vi vill se till att rättelsen är helt korrekt. Men vi kommer att redovisa allt transparent, både i digitala kanaler och i pappret, säger Magnus Alselind till Dagens Media.

Är ni helt säkra på att det rör sig om ett franskt plan nu då?

– Ja, haha. Enligt försvarsmakten är det det. Jag vet inte vad fransmännen säger om det hela eftersom jag inte är vid desken just nu. Men ja, det är franskt.

Flera andra medier plockade upp nyheten om det ryska planet, däribland konkurrenten Aftonbladet.

FOTNOT: Strax efter intervjun med Dagens Media införde Expressen en rättelse i huvudartiklen på expressen.se

LÄS ÄVEN:

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.