Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Expressen visar kungabild

Publicerad: 16 December 2011, 07:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:38

En påstådd skandalbild har skakat kungahuset. Nu säger flera experter till Expressen, som tagit del av bilden, att den förmodligen är manipulerad.


Ämnen i artikeln:

HovetExpressen

Bilden, som sägs föreställa kungen tillsammans med flera kvinnor, ska vara med i en biografi om porrklubbsägaren Mille Marcovic som ges ut av förlaget Vertigo.

Mille Marcovic själv har vid flera tillfällen hotat att läcka de påstådda skandalbilderna till pressen, men nu har alltså Expressen som första tidning tagit del av bilden.

I dag valde tidningen att publicera bilden och flera experter som Expressen har talat med hävdar nu att den är manipulerad.

Bland annat har en ”rec”-symbol och ett kryssikte lagts in i bilden i efterhand. Det finns också flera tveksamheter kring ljussättningen på bilden.

– Bilden i fråga har utsatts för omfattande manipulation. I vissa fall har innehållet dolts, och i andra kan det ha ändrats. Det är min uppfattning att en manlig person på elektronisk väg kan ha ”klistrat” in i scenen, säger Andrew Philip Laws, Forensic Imagery Interpreter på LGC Forencics, till Expressen.

Beskedet togs emot med lättnad av hovet.

– Det är befriande att någon tar sig an och kontrollerar uppgifterna, det gläder oss väldigt mycket. Det är bara att konstatera att han har talat sant och korrekt i den här frågan ända sedan i maj, säger Hovets informationschef Bertil Ternert till Expressen.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

HovetExpressen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev