Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Expressen: Vi hade Juholt-scoopet – men väntade

Publicerad: 29 Mars 2011, 07:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:16

Expressen kände till att Håkan Juholts flickvän är dömd för bedrägeri men valde att först inte publicera nyheten, påstår chefredaktören Thomas Mattsson.


Ämnen i artikeln:

ExpressenHåkan JuholtThomas Mattsson

Igår gick di.se ut stort med nyheten om att Håkan Juholts flickvän Åsa Lindgren är dömd för bedrägeri. Storyn återpublicerades i flera medier och tidningen creddades av bland annat DN och SvD.

I dag hade dessutom Expressen nyheten på sin förstasida. Men enligt chefredaktören Thomas Mattsson satt Expressen redan på scoopet – men valde att vänta med att publicera nyheten.

"Vi tvekar naturligtvis inte att granska och kritisera, men om det handlar om makar eller barn som gjort eller utsatts för något diskuterar vi med politiker eller närstående precis som vi gör med andra. Det kan finnas skäl för att berätta sådana historier, men det måste – som alltid – göras med minsta möjliga publicitetsskada", skriver Thomas Mattsson i sin blogg.

Efter att di.se publicerat storyn valde Expressen alltså ändå att skriva en egen artikel. Varför Expressen väntade tills di.se redan publicerat nyheten förklarar Thomas Mattsson så här:

"Borde vi lagt ut nyheten på Expressen.se direkt när han hade valts i fredags? Kanske. Men var och en kan säkert föreställa sig hur det hade sett ut och uppfattats. Vi valde istället att vara återhållsamma, och det var kanske fel nu när vi istället "creddar" – som man säger i branschen – Dagens Industri både på Expressen.se och i papperseditionen Expressen. Och det för uppgifter som vi redan hade."

Samtidigt menar Thomas Mattsson att det ibland är bättre att vara efterklok och publicera lite för sent snarare än allt för tidigt.

"Ibland sprids uppfattningen att medier sprider vad som helst hur som helst utan att fundera och kontrollera, men så går det verkligen inte till. Inte på någon stor, etablerad redaktion. Fallet Åsa Lindgren får väl tjäna som bevis för detta".

Även Martin Jönsson, redaktionschef på Svenska Dagbladet, bloggar om publiceringen. Det som gör det relevant för tidningar att publicera uppgifterna om Åsa LIndgren handlar främst om "processen att utse en partiledare" - inte om henne själv.

"Alla partier har lärt sig av det förflutna och vet att det är viktigt att känna till alla eventuella lik i eventuella garderober, oavsett om de handlar om obetalda tv-licenser eller svarta hushållstjänster. Därför har det betydelse att klargöra vad den nye S-ledaren berättat för sin valberedning om saker som kan påverka väljarnas förtroende för honom i framtiden", skriver han.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.