Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Expressen stuvar om i annonsledningen

Publicerad: 16 december 2014, 13:28
Uppdaterad: 23 mars 2016, 09:36

Rekryteringar ska leda till större datafokus på Expressens annonsavdelning.


Dagens Media har tidigare berättat om Expressens stundande omorganisation. Under ett stormöte idag kom nya besked från annonsdirektören Alexander Lydecker gällande förändringar på tidningens annonsledning.

Genom rekryteringar av Anna Arvidsson, chef för Expressen Studio, Dilem Güler, affärschef Digitalt, John Sjölund, försäljningschef Nätverk och annonschefen Paul Brendenfeldt vill Expressen skifta fokus mot data. Man planerar även att inom kort anställa en chef för traffic-avdelningen.

– Marknaden förändras hela tiden, och vi vinner marknadsandelar och ökar faktiskt de totala annonsintäkterna under 2014 tack vare över 50 procent tillväxt. Motorn i att fortsätta driva intäkter kommer att handla om teknik, utveckling och ny kompetens, säger annonsdirektören Alexander Lydecker i ett pressmeddelande.

Vid mötet informerades även om ett nyligen sjösatt dataprojektet som bland annat innebär att tre analytikertjänster ska placeras vid nyhetsdesken. Inom samma projekt ska även skärmar med verksamhetsdata sättas på samtliga  avdelningar, ett apple-inspirerat showroom byggas på redaktion, samt ge alla Expressenanställda socialamedierutbildningar.

– Detta är bara fas ett. Vår ambition är att under 2015 bli Sveriges mest datadrivna medieverksamhet och som en del i det engageras alla avdelningar när vi synliggör data och flöden internt. Det handlar inte bara om "mest läst" och "antal besök", utan om mycket mer som skapar trafik och intäkter, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson i pressmeddelandet.

LÄS ÄVEN:

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.