Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Expressen skruvar upp på magasin

Expressen har många nya magasinlanseringar inför nästa år. Här är några av tidningarna, som man nu försöker sälja in till mediebyråerna.

Dante Thomsen


Publicerad: 14 Oktober 2010, 04:36
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:35

Ämnen i artikeln:

Anna-Clara WelanderExpressen

Kvällstidningarnas hårda jakt på nya intäkter fortsätter. Som Dagensmedia.se tidigare rapporterat satsar både Expressen och Aftonbladet hårt på glossy bilagor, som konkurrerar med de etablerade magasinen.

– Ekonomiskt sett har det gått väldigt bra. Jag kan inte gå ut med några siffror men vi ökade våra intäkter rejält i jämförelse med förra året och våra bilagor har blivit ett allt viktigare inkomstben för Expressen, säger Anna-Clara Welander, chef för Expressens bilagor.

Nu ökar Expressen takten ytterligare. Bland de nya titlarna som ska lanseras nästa år räknas bland annat specialtidningar från "Leva och bo" samt, oneshots som "Din hund", "Smarta prylar", "Båtliv" och "Spara pengar".

Samtidigt får affärsområdet för Expressens bilagor ett nytt namn, Expressen Magasin.

– Vi har en historisk tendens av att vara väldigt fokuserade på upplaga. Men i och med att det här är ett nytt affärsområde är det viktigt för oss att tänka på annonsintäkter och underlätta för våra annonsköpare, säger Anna-Clara Welander.

I samband med att Expressen Magasin blir en egen organisation har man också satt ihop ett magasin riktat till potentiella annonsörer tillsammans med OTW.

– Vi har saknat ett bra material för mediebyråer och möjliga annonsörer. Därför har vi gjort det här magasinet för att på ett överskådligt sätt berätta om vår verksamhet inför nästa år, säger Anna-Clara Welander.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.