Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Expressen ska öka Facebook-trafiken – med gulliga djur

Publicerad: 24 September 2014, 11:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:27

Efter Omtalat lanserar Expressen nu en ny sociala medier-satsning. Den här gången är det djur som ska locka Facebook-användarna att klicka.


Ämnen i artikeln:

Expressen

Expressen sjösatte undersajten "Gilla djur" för bara några dagar sedan. Målet är att öka trafiken från Facebook.

– I allt detta arbete som vi gjort kring sociala medier den senaste tiden så pratar alla om att det bara handlar om gulliga katter, hundar och så vidare. Då tänkte vi att vi testar det här och ser om det funkar, säger Expressens sociala medier-chef Dan Edström.

Sajten kommer efter Expressens lyckade lansering av Omtalat.se, en Upworthy-inspirerad sajt med viralt material.

I skrivande stund gillar 165 personer "Gilla djur" på Facebook. Flera av dem är Expressen-medarbetare.

– Vi får se vad som händer. Vi testar lite olika grejer och kör det här som ett projekt, säger Dan Edström och tillägger:

– Det är inte vår tyngsta journalistiska satsning någonsin men bilder på gulliga djur har ju funnits i Expressen sedan starten. Vi har exempelvis haft en husdjurssajt tidigare. Det handlar bara om hur man paketerar materialet.

Enligt Dan Edström ska "Gilla djur" vara "ganska fristående".

– Däremot kommer vi använda våra kanaler för att promota vårt material och inledningsvis kommer vi att ha några länkar från Omtalat och Expressen. Men det är vanlig marknadsföring.

Vad kommer ni "gilla" härnäst?

– Det tror jag att vi berättar när vi vet vad vi ska göra. Vi har idéer men inga fasta förslag.

– Vi ser det är som ett försök att göra något som kan göra människor glada och belåtna med sina liv.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Expressen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.