Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Expressen om nya Aftonbladet

Idag var det premiär för Aftonbladets nya utseende. ”En mer strikt form”, kommenterar konkurrerande Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 16 Februari 2012, 13:51
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:32

Ämnen i artikeln:

ExpressenThomas MattssonAftonbladet

Som dagensmedia.se tidigare berättat har ett team med kvällstidningsveteraner på Aftonbladet tagit fram en ny form för tidningen. Tidningen är nu utformad för att tilltala tidningens största läsargrupp, 40 plus. Borta är de svarta plattorna och rubrikerna har minskat.

Expressen har diskuterat Aftonbladets omgörning internt, berättar Thomas Mattsson.

– Vi diskuterade nya Aftonbladet på redaktionsledningens arbetsutskott i går och ett avdelningschefsmöte i dag. Den allmänna uppfattningen var att det inte är så stora förändringar, vilket är klokt av Aftonbladet, men också att layouten riskerar att bli lite väl försiktig. Jag ser den här nya formen som ännu ett exempel på att många nya tidningar som görs om blir ljusare, mer strikta.

Tidigare i dag sade OMD:s printchef Ulrika Jangblad att det kändes uppgivet av Aftonbladet att bara rikta tidningen till den äldre målgruppen och kallade det ett ”defensivt tänk”.

Så långt vill dock inte Thomas Mattsson gå.

– Jag har stor respekt för Aftonbladets målgruppsarbete, så väl jag känner Aftonbladet så är de riktigt bra på att identifiera sina läsare. Gissningsvis tror de att unga läsare hittar till Bladet i digitala kanaler, säger han.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.