måndag25 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Expressen markerar mot Aftonbladet: "Olyckligt att det sprids missuppfattningar"

Publicerad: 30 december 2016, 09:35

Expressen ryter ifrån och menar att Aftonbladet visst förlorar marknadsandelar. Foto: Janne Naess

UPPDATERAD. Sifferbråket fortsätter efter Schibsteds sorti ur Kia-index.

Ämnen i artikeln:

Orvesto InternetExpressenAftonbladetDagspress

Amanda Törner

amanda.torner@dagensmedia.se


I onsdags blev det känt att samtliga Schibsteds sajter bryter med den officiella valutan Kia-index, som drivs av Sveriges Annonsörer. Orsaken är att koncernen upplever att Kia-index förlorat sin relevans.

– Vi vill driva ett mått som speglar vår affär, istället för att leverera siffror som inte är användbara, sade Anders Nylander, vd på Schibsted Sales and inventory, till Dagens Media vid tillfället.

Idag skickar Expressen ut ett pressmeddelande, där man med anledningen av uppmärksamheten om Kia-index och om hur marknadsandelarna mellan kvällstidningarna egentligen fördelar sig, vill "klargöra" hur de förhåller sig enligt de offentligt redovisade och branschgemensamma mätningarna.

Man menar att årets statistik från både Orvesto Internet och Kia-index visar att Expressen fortsätter att öka marknadsandelarna mot Aftonbladet.

– Vilket mätinstitut man än väljer att förlita sig på, Kia-index eller Orvesto Internet, så framgår det att Expressen fortsätter att vinna marknadsandelar mot Aftonbladet. Trenden är tydlig och siffrorna finns tillgängliga för alla. Det är olyckligt att det sprids missuppfattningar om marknadsutvecklingen, säger Expressens analyschef Josefina Rickardt i pressmeddelandet.

Till Dagens Media säger Josefina Rickardts att det måste framgå för hela branschen att Expressen tar marknadsdelar av marknadsledaren.

– Det är jättekul och bra för konkurrensen och mångfalden, och visar att vi gör rätt grejer.

Vad betyder det för er att Aftonbladet lämnar den gemensamma valutan?

– Det betyder mindre transparens och sämre möjligheter till branschöverblick för annonsörer, samarbetspartners, mediebolagen själva, alla stakeholders.

Vad tror du det kommer innebära för branschen i stort?

– Mindre öppenhet är aldrig bra, vi behöver mer öppenhet. Vi är ett datadrivet företag och tycker det är en självklarhet att följa upp vårt arbete.

Dagens Media har sökt Aftonbladets chefredaktör Sofia Olsson Olsén som avböjer att kommentera.

Expressen om trafikutvecklingen 2015 och 2016:

KIA-INDEX

Expressens marknadsandel i procent i förhållande till Aftonbladet, genomsnitt helår:

Mobilt:

• Unika webbläsare mobilt, 2015: 41,7%.• Unika webbläsare mobilt, 2016: 43,2%.

• Sidvisningar mobilt, 2015: 23,7 %.• Sidvisningar mobilt, 2016: 28,5%.

Desktop:

• Unika webbläsare desktop, 2015: 38,0 %.• Unika webbläsare desktop, 2016: 40,2%.

• Sidvisningar desktop, 2015: 33,6%.• Sidvisningar desktop, 2016: 31,5%.

ORVESTO INTERNET

Expressens marknadsandel i procent i förhållande till Aftonbladet, januari-november:

• Räckvidd mobilt, 2015: 41,1%.• Räckvidd mobilt, 2016: 43,9%.

• Räckvidd desktop, 2015: 43,8%.• Räckvidd desktop, 2016: 44,6%.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev