Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag25.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Expressen Lifestyle ökar sitt resultat kraftigt: 18 miljoner i vinst för Expressen

Publicerad: 4 Februari 2021, 12:14

Klas Granström är chefredaktör för tidningen Expressen som gjorde en vinst på 18 miljoner kronor under helåret 2020.

Foto: Olle Sporrong

Bonnier-koncernens affärsområde Expressen Lifestyle redovisar en vinst på 45 miljoner kronor för helåret 2020. Minskade kostnader och ökade digitala prenumerationsintäkter ligger bland annat bakom. Samtidigt minskade omsättningen till 1,66 miljarder kronor.


Ämnen i artikeln:

ExpressenExpressen MagasinBonnier NewsBonnier TidskrifterBonnierBonnier AB

I Expressen Lifestyle ingår tidningen Expressen med editionerna GT i Göteborg och Kvällsposten i Malmö – samt Bonniers runt 30 magasin inom Lifestylegruppen. 

2019 blev dock ett dystert år för affärsområdet med en förlust på 2 miljoner kronor. Men helåret 2020 gick i dur. I fjol blev det en vinst (EBIT) på 45 miljoner kronor. Det framgår av ett pressmeddelande. 

Expressen Lifestyles totala omsättning minskade dock och uppgick till 1,66 miljarder kronor förra året – mot 1,83 miljarder kronor året innan. Minskad annonsförsäljning och tapp för pappersupplagorna ligger främst bakom omsättningsminskningen.

Tidningen Expressen gjorde en vinst på 18 miljoner kronor, jämfört med en förlust på 8 miljoner 2019. Magasinsdelens resultat landade på 27 miljoner kronor, jämfört med 21 miljoner året innan. 

LÄS OCKSÅ: Granström om Expressens prishöjning: ”Vi måste fortsätta investera i produkten” 

I pressmeddelandet så pekas dels minskade kostnader ut som en huvudorsak till vinstökningen. 

– Redan innan pandemin slog till gjorde vi ett stort arbete kring våra kostnader och det har hjälpt oss mycket under 2020. Men framför allt har alla delar av organisationen gjort ett fantastiskt jobb med att noggrant välja var de lagt sina resurser, det har varit nyckeln till framgången, säger Klas Granström, affärsområdeschef för Expressen Lifestyle och chefredaktör för Expressen, i en kommentar.

Resultatuppgångarna uppges också bero på att Expressens publik växte ”till rekordnivåer” förra året. Även livsstilsmagasinen stärkte sin prenumerationsaffär, framgår det. 

Samtidigt minskade läsarintäkterna till följd av krympande papperstidningsupplagor. Men nedgången kompenserades delvis av kraftigt ökade digitala läsarintäkter inom affärsområdet, enligt pressmeddelandet.

Premium-verksamheten ska nu stärkas ytterligare och en förändring i tryck och distribution ska frigöra mer resurser. Dagens Media har rapporterat att bland annat Expressen nu ska distribueras tillsammans med koncernernas morgontidningar. Det ska spara pengar som ska läggas på journalistik istället, sa Klas Granström i ett pressmeddelande från den 1 februari. 

LÄS OCKSÅ: Klart: Expressen och Aftonbladet körs ut med morgontidningarna 

Antalet digitala prenumeranter ökade, enligt pressmeddelandet, med 70 procent. Samtidigt minskade annonsförsäljningen med 100 miljoner kronor.

”Men i en annonsmarknad som backat kraftigt har affärsområdet överpresterat mot konkurrenterna, både digitalt och i print, och sett en stor tillväxt inom tv-annonsering”, framgår det. 

Under 2021 ska det allt tätare innehållsamarbetet mellan nyhetstidningen Expressen och magasinen stärkas ytterligare.

LÄS MER: Amelia flyttar in hos Expressen 

I årsredovisningen för 2019 framgår det att Expressen Lifestyle gjorde en vinst på 15 miljoner kronor. Det beror på att tidningarna Privata Affärer och Kamratposten bidrog med 17 miljoner kronor till resultatet. Men dessa titlar har sedan dess flyttats till andra delar inom affärsområdet Bonnier News. Därmed blir resultatet för Expressen Lifestyle i realiteten en förlust på 2 miljoner kronor för 2019, enligt pressmeddelandet.

LÄS OCKSÅ: Klas Granström kommenterar tunga avhoppen från Expressen: ”Vi är bra på att utveckla talanger” 

 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.