Dagspress
Expressen köper Facebook-sidan "Vi som älskar fredagsmys"
Publicerad: 27 november 2014, 13:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:19
Enligt uppgift till Dagens Media har Expressen köpt Facebook-sidan "Vi som älskar fredagsmys" som har drygt 360 000 följare.
Dagens Media har tidigare berättat att Schibsted köpt Facebook-sidan "Svenska klipp" för att driva trafik till sin viralsajt Lajkat.
Enligt uppgifter till Dagens Media har nu Expressen nu lagt vantarna på sajten Mysfredag.se med den tillhörande Facebook-sidan "Vi som älskar fredagsmys" som är en av Sveriges största Facebook-sidor.
De senaste 17 länkarna som publicerats på Mysfredags Facebook-sida, som har över 360 000 följare, går till Expressens viralsajt Omtalat.
Expressens sociala medier-chef Dan Edström vill dock inte kommentera uppgifterna.
– Det är affärshemligheter, säger han till Dagens Media.
Anna-Clara Welander är chef för Expressen Magasin:
– Det är riktigt som Dagens Media skriver att Expressen har köpt sajten Mysfredag. Vi gör det för att fortsätta stärka vår position inom livsstilssegmentet, vi gör redan cirka 400 bilagor med god lönsamhet men det som växter snabbast nu är våra digitala plattformar, säger hon till Dagens Media.
Hon fortsätter:
– Fokus för våra featuresajter är sociala medier och sökordsoptimering och den externa trafiken, som alltså inte kommer från Expressen.ses startsida, har i år ökat med 288 procent. Förvärvet av sajten Mysfredag, som har en stark närvaro på Facebook, är ett led i denna utveckling men är inte kopplat till Omtalat.nu.
Planen är att göra Mysfredag ännu mer engagerande genom att Expressen tillför innehåll och redaktörskap från magasinsverksamheten.
– Och på Facebook är det väl bara tv-programmet "Solsidan" och Spotify som har fler följare av alla svenska Facebook-sidor? Mysfredag kan bli en viktig del av vår närvaro på sociala medier, säger Anna-Clara Welander.
Expressen vill dock inte berätta hur mycket tidningen betalt för sajten.
– Jag kan tyvärr inte kommentera något kring affärsuppgörelsen, säger tidningens chefredaktör Thomas Mattsson till Dagens Media.
LÄS ÄVEN: