Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Expressen: "Konkurrenterna sprider rykten"

Publicerad: 12 November 2010, 08:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Expressen ska ha betalat upp till 200 000 kronor för tidningens otrohetsstory om Camilla Henemark och kungen. "Underhållande", säger chefredaktören Thomas Mattsson.


I dag berättar artisten Camilla Henmark om sin relation till kungen, i stort uppslagna artiklar i Expressen.

Otrohetsartiklar tillhör inte vanligheten i svensk press - och enligt konkurrenten Aftonbladets chefredaktör Jan Helin har Expressen "förflyttat en gräns" om de betalat för en sådan artikel.

– Generellt sett tycker jag att en gräns flyttats om vi börjar betala människor för att berätta om otrohet. Vi har inte sett ”kiss and tell”-historier i Sverige tidigare. Tipspengar har funnits i alla tider, men nu ser folk också värdet i sin historia. Det är ett klassiskt dilemma, vad är en berättelse värd och hur påverkas trovärdigheten om du köper den?

Han bekräftar att Aftonbladet kontaktats av Camilla Henemark och hennes agent och att "det funnits ett bud om pengar för en intervju". Enligt resume.se uppgår summan till 200 000 kronor.

– Det är riktigt att vi har försökt få en intervju och att vi i de diskussionerna har förstått att det har funnits ett bud från en annan aktör. Vi har då meddelat att vi inte kommer att betala. Jag vet naturligtvis inte om Expressen har betalat för intervjun, säger Jan Helin.

Varför kan det vara problematiskt att betala för en intervju?

– Jag är inte taliban mot betalningsjournalistik, men i det här fallet handlar det enbart om Camilla Henemarks ord. Om man betalar för ordet i en otrohetshistoria går trovärdigheten förlorad enligt mig.

Tror du att det kommer bli vanligare att man säljer in intervjuer exklusivt på det här sättet?

– Inte om otrohet i Aftonbladet.

Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen, svarar på dagensmedia.ses frågor i ett mejl. Han väljer att varken bekräfta eller dementera uppgifterna.

- Äsch, det är som vanligt: Vi publicerar ett exklusivt material och genast sprider någon konkurrent, vem det nu kan vara, rykten i branschpress, om varför Expressen har storyn och inte de själva. Lite underhållande, men inget att förhålla sig till för mig, skriver Thomas Mattsson.

Men att Aftonbladet skulle ha spridit ut ryktet om att Expressen köpt intervjun är inget Jan Helin vill kännas vid.

– Jag har svarat på frågor från journalister, men någon ryktesspridning från vår sida känner jag inte till. Att Tomas Mattsson inte svarar på frågan får du dra dina egna slutsatser av. 

Martin Schori

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.