Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Expressen klandras för Gellert Tamas-artikeln

Publicerad: 14 Maj 2020, 12:54

Artikeln om journalisten och regissören Gellert Tamas går emot god publicistisk sed, det slår Mediernas Etiknämnd fast. Även Aftonbladet klandras av nämnden för att ha åsidosatt god publicistisk sed.


Ämnen i artikeln:

Mediernas EtiknämndExpressenAftonbladet

Den 3 april 2019 publicerade Expressen en artikel där författaren, journalisten och regissören Lawen Mohtadi anklagade journalisten och regissören Gellert Tamas för att både tagit hennes arbete och kränkt henne. Rubriken löd ”Gellert Tamas kränkte mig och tog mitt arbete”.

Dagen efter publicerade Gellert Tamas en replik i Medievärlden, som numera är en del av Dagens Media, där han skrev att han tänker anmäla tidningen. ”See you in court!”, löd slutorden i repliken. Expressen har även kommenterat beslutet att namnge Gellert Tamas i en artikel på Medievärldens sajt

PO skrev i sin bedömning att Gellert Tamas orsakats en oförsvarlig publicitetsskada och gjorde bedömningen att Expressens erbjudan om genmäle inte varit tillräcklig för att publiceringen ska undgå klander. Vidare skrev PO i sin bedömning att repliken i Medievärlden inte påverkat den pressetiska bedömningen. 

Mediernas Etiknämnd delar PO:s bedömning och klandrar Expressen för att ha brutit mot god publicistisk sed. 

Även Aftonbladet klandras för att ha åsidosatt god publicistisk sed i samband med en rewrite av en artikel i norska Verdens Gang där en namngiven fotbollstränare anklagades för att vara ”ett komplett rövhål” och en ”besserwisser”. 

I efterhand har tidningen justerat rubrik och innehåll men PO ansåg i sin bedömning att detta inte var tillräckligt. Mediernas Etiknämnd går på PO:s linje och anser att Aftonbladet åsidosatt god publicistisk sed.  

Om Mediernas Etiknämnd

Den 1 januari 2020 ombildades Allmänhetens Pressombudsman (PO) till Allmänhetens Medieombudsman (MO). Det innebär att även publiceringar som berör kränkning av enskild person när det gäller SVT, SR, UR och TV4 prövas. Samtidigt ombildades Pressens Opinionsnämnd till Mediernas Etiknämnd.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.