Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

"Expressen hade varit extremt nöjda med vår utveckling"

Publicerad: 18 September 2013, 10:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:34

Aftonbladet förklarar sina dåliga försäljningssiffor i print med Impact-tapp – och går till attack mot Lydecker.


Ämnen i artikeln:

ExpressenAftonbladet

Enligt färska siffror från IRM tappar de båda kvällstidningarna 16,5 procent av sina annonsintäkter i print hittills i år.

Samtidigt visar bruttosiffror – alltså utan rabatter – från Sifo reklammätningar att tappet är betydligt mindre: 1,1 procent för Expressen, och 7,2 procent för Aftonbladet.

Skillnaden mellan IRM:s och Sifos siffror beror på kraftigt ökade rabatter. För Dagens Media har Expressens annonsdirektör Alexander Lydecker tidigare hävdat att det är Aftonbladet som står för i princip hela kvällspressens annonstapp på 16,5 procent.

– Vi är bättre på att sälja print än Aftonbladet, säger han till Dagens Media.

Anders Nylander, försäljningsdirektör på Aftonbladet, menar nu att sifforna inte är helt tillförlitliga – eftersom ett minskat sälj inom Impact slår hårdare mot Aftonbladets siffror än mot Expressens.

– Vi har två egna printsäljare, Expressen sitter med 13 eller 14. De har mycket större egensälj, säger han och fortsätter:

– Sen är det lite dålig strategi av Lydecker att vara världsmästare i något med begränsad framtid, säger han.

Anders Nylander menar att huvudfokus ligger på digital annonsförsäljning, och att det där ser ljust ut för Aftonbladet.

– Expressen hade varit extremt nöjda med vår utveckling, säger han.

Gustav Thunander

Ämnen i artikeln:

ExpressenAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.