Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Expressen fortsätter med bantningslöpen

Publicerad: 4 September 2009, 03:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Aftonbladet ska slopa löpsedlar som inte är nyhetsdrivna. Expressen kommer inte att följa efter.


Aftonbladet ska, som Dagensmedia.se kunde berätta i onsdags, sluta göra löpsedlar som inte är nyhetsrelaterade. Bantningskurer och datortester ska därmed vara ett minne blott. Anledningen är att man kommit fram till att nyhetslöpen helt enkelt säljer bättre.

Thomas Mattsson, chefredaktör på närmsta konkurrenten Expressen, säger att han har märkt förändringen den senaste veckan.

– Jag har noterat att man den senaste dryga veckan uteslutande gjort nyhetslöp. Men jag kan inte riktigt bedöma om det är ett resultat av ett varumärkesarbete eller ett resultat av en upplageanalys, säger han.

Vad tycker du om beslutet?

– Det beslutet kan man bara recensera om man har tillgång till Aftonbladets försäljningssiffror. Det har inte jag.

Något som du funderat på att införa själv?

– Jag vill inte slå fast vilka ämnen man alltid eller aldrig ska ha på löpet. Expressen kommer att pröva vad vi vill berätta varje dag. Värt att nämna är att vi den senaste tiden har gjort många löp om Volvo, Saab, Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt.

– Men under 13-14 månader har också gapet mellan Aftonbladet och Expressen minskat så därför vore det olyckligt att dramatiskt förändra förutsättningarna, när vi vet att det funkar.

Aftonbladet tror också att beslutet kan leda till att de blir mer fokuserade på själva nyhetsjakten. Ligger det någonting i det?

– Det kan jag inte jag värdera. Om man säger så recenserar man det tidigare nyhetsarbetet och det vill inte jag göra i en intervju. Expressen har sedan en tid tillbaka försökt att förstärka sin nyhetsprofil och det har varit framgångsrikt.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.