Expressen-chefen: "Vi är bättre på att sälja print än Aftonbladet"

Alexander Lydecker, annonsdirektör på Expressen, förklarar kvällspressens annonstapp med att Aftonbladet har det tufft.

Kvällspressen har tappat 16,5 procent av annonsintäkterna i print under första halvåret i år, enligt IRM.

Men enligt Sifo reklammätningar, som mäter bruttointäkterna, tappar kvällstidningarna bara 4,8 procent av annonsvolymen under januari-juli i år, jämfört med samma period 2012.

Därmed ligger det inte långt borta att dra slutsatsen att högre rabatter ligger bakom diskrepansen.

Men det håller inte Expressens annonsdirektör Alexander Lydecker med om:

– Nej, rabattnivåerna har legat ganska plant, vi har ungefär samma intäktskvalitet som förra året, säger han till Dagens Media.

Enligt Sifos siffror tappar Expressen 1,1 procent av annonsintäkterna under januari-juli i år, jämfört med motsvarande period 2012.

Huvudkonkurrenten Aftonbladet tappar 7,2 procent av annonsintäkterna.

Alexander Lydecker förklarar siffrorna med ”bra sälj”.

– Vi har gått bättre enskilt mot Aftonbladet och ser inte samma tapp i print. Det är den enkla förklaringen, att vi är bättre på att sälja print än de är.

Dagens Media har utan framgång sökt Anders Nylander, försäljningsdirektör på Aftonbladet, och Joakim Flodin, försäljningschef.

Läs mer om dagspressens annonsförsäljning i senaste numret av Dagens Medias tidning.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Helen Preutz

Publicerad 2013-09-17 07.32Uppdaterad 2015-12-06 13.34

Dela artikeln: