Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Expressen blåsta av nätskojare

Publicerad: 14 Augusti 2009, 06:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

Expressen lurades av ”nätskojare” att publicera den falska nyheten att Ivan Obolo går till Benfica. ”Vi lät oss luras”, skriver Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen i en ursäkt.


Sent igår eftermiddag publicerade Expressen uppgifter om att AIK:s stjärnspelare Ivan Obolo är ”nära att skriva på” för Benfica enligt ”källor inom portugisiska toppklubben”.

Nyheten, som Expressen inte fick bekräftad, plockades dock bort från sajten bara några timmar senare då Expressens källor visade sig vara en skojarsajt.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson ber nu om ursäkt till tidningens läsare i sin blogg:

”Expressens fotbollssajt publicerade på torsdagen felaktiga uppgifter om Ivan Obolo i AIK. Vi blev lurade av nätskojare som tipsade oss om en nyhet som inte stämde. Tyvärr lyckades det.

Enligt Thomas Mattsson är lurendrejerier av detta slag något som flera tidningar har drabbats av.

”Det finns tyvärr exempel på falska "vittnen" som kontaktat andra tidningar om stora nyhetshändelser, och "nyhetsbilder" som sålts till andra redaktioner trots att de varit gamla”. skriver han.

Reportern som skrev artikeln vill i dag inte kommentera hur artikeln kom till.

– Jag hänvisar alla frågor till mina chefer.

Thomas Mattson svarar via sms:

– Dåligt av oss. Webbredaktionen ringde Benfica och AIK och sökte Ivan Obolos agent, men det blev fel på Expressen.se ändå.

Fanns det inga källor förutom skojarsajten?

– Den information jag har finns på bloggen.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.