Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Experter: Därför kan svenska publicister bryta mot lagen

Publicerad: 10 Oktober 2019, 10:07

Bisnodes digitalchef Anders Willstedt och Ingvild Næss, Chief Privacy Officer på Schibsted.

Ett rättsfall har visat att publicister kan bryta mot lagen när det gäller samtycke till webbkakor – men ändå forsätter tolkningarna gå isär. Bisnodes Anders Willstedt: ”För att göra profileringen som Schibsted och många andra gör behövs absolut samtycke enligt kaklagen”.


Ämnen i artikeln:

Aller MediaDagens Media InsiktEUSchibstedGDPRDatainspektionen

Att följa kaklagen till punkt och pricka skulle bli en nästintill omöjlig ekvation för publicister. Samtycke krävs nämligen till nästan alla former av webbkakor – och dessa används till i

Få hela storyn –

starta din prenumeration.

30 dagar utan kostnad

Avsluta provperioden när du vill.
Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll.
Vårt exklusiva magasin.

Säg upp när du vill under de första 30 dagarna. Provperioden övergår därefter till en 12 månaders prenumeration med allt vårt digitala material och magasin för 5 995 kr/år.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev