Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Eva Buskas: ”Många är nog tagna av annonsraset”

Publicerad: 9 Januari 2020, 06:33

Gotland Allehandas Eva Buskas tror inte att presstödet kommer att kunna rädda tidningarna framöver.


Ämnen i artikeln:

BonnierSwedbankMittmediaPresstödStampen

Dagens Media frågar ett 20-tal tongivande mediechefer om de viktigaste branschhändelserna 2019 – samt vad de ser när de blickar in i medieåret 2020.

Eva Buskas är nyhetschef och ansvarig utgivare på Gotlands Allehanda.

Vilken var den största branschhändelsen 2019?

– Bonniers köp av Mittmedia tillsammans med Polaris köp av Stampen är utan tvivel de viktigaste händelserna 2019. Det senaste året har på allvar stöpt om lokaltidningskartan i Sverige. Det ska bli oerhört intressant att följa hur Bonnier och Polaris hanterar sina nya tidningshus.

Årets tuffaste utmaning?

– Annonspengarna som försvann. Vi har vant oss vid en vikande marknad, ändå är nog många lite tagna av förra årets ras. Det handlar inte längre om att hitta nya intäkter ”i framtiden”, för nu är framtiden redan här.

Årets viktigaste publicering?

– Uppdrag Gransknings hela Swedbankgranskning har varit häpnadsväckande. Både som avslöjande betraktat och som en studie i usel krishantering.

Om du ska sia om 2020, vad tror du kommer definiera året?

– Högst på min önskelista står en bred debatt (inte bara för de närmast sörjande) om varför fri och obunden journalistik behövs – som får fler att stå upp för allt från public service till ett vettigt mediestöd. Men i realiteten tror jag dessvärre att 2020 kommer att bli året då det står tydligt att presstödet, som det ser ut idag, inte längre förmår att hålla tidningarna under armarna.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.