Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

"Ett mycket starkt resultat"

Publicerad: 10 Augusti 2012, 07:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:15

Samtidigt som Svenska Dagbladet tvingas till besparingar efter en minskad vinst för andra kvartalet 2012, går det fortsatt bra för Aftonbladet.


Det var mot slutet av fjolåret som Aftonbladet genomförde en omorganisering i vilken tidningen stärkte sin bevakning online. Tidningens chefredaktör och vd Jan Helin säger att förklaringen till Aftonbladets starka resultat för andra kvartalet 2012 ligger i att man satsat mycket på just digitala lösningar.

– 98 miljoner kronor i kvartal två är ett mycket starkt resultat och är ett kvitto på att vår onlinestrategi är rätt, säger Jan Helin till dagensmedia.se och fortsätter:

– Våra annonsintäkter växer online och är nu större än de i print. Aftonbladet är en av de få tidningar i världen som nått dit.

Även Aftonbladets satsningar på nyhetsbevakning i mobiltelefonen blir allt mer lönsam.

– Mobilen fortsätter att växa explosionsartat. Snart är vi över två miljoner unika besökare i veckan, vilket är fantastiskt. Annonsintäkterna i mobilen utvecklas starkt i samma takt och ökningen i år är över 300 procent, säger Jan Helin.

Jan Helin säger trots det ökade resultatet att Aftonbladet måste fortsätta jobba hårt med sin kostnadskontroll, men att vidare uppsägningar inte är aktuella.

– Även om det intäktsmässigt ser väldigt bra ut jobbar vi fortsatt med kostnadskontroll och besparingar. Det gäller både effektiviseringar och att utveckla nya arbetsmetoder. Men kostnadsbesparingarna omfattar inte personalneddragningar på Aftonbladet, avslutar Jan Helin.

Fredrik Hammarbäck

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.