Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

”Ett mycket starkt kvartal”

Publicerad: 19 April 2010, 06:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Metro Internationals vd Per Mikael Jensen är nöjd med resultatet och flaggar för att Metro ska lanseras på nya marknader.


Efter finanskrisens lamslående annonsdipp tvingades Metro International skära bort de marknader som gav upphov till de största förlusterna.

Verksamheterna i USA samt Portugal såldes och i Spanien lades verksamheten ned. 

Enligt Metro Internationals vd Per Mikael Jensen visar nu alla marknader, förutom Grekland, en positiv utveckling.

– Grekland lider av rescessionen och politisk instabilitet. Men alla andra marknader, speciellt de utanför Europa, går väldigt bra, säger han och förtsätter:

– Sverige går också mycket bra.

Per Mikael Jensen säger att nedskärningarnas tid är över. Istället flaggar han för expansion.

– Vi tittar på nya marknader och kommer att lansera på nya marknader.

Hur ser du på resultatet för första kvartalet?

– Vi är väldigt nöjda. Det är mer än tillfredställande och vi ser en stor vändning gällande rörelseresultatet. Exklusive kostnader för huvudkontor har vi gjort det bästa rörelseresultatet någonsin för ett förstakvartal.

Ni är nöjda trots förlusten?

– Annonsering är en väldigt säsongsstyrd affär och det första kvartalet är generellt svagare. Jag tror inte att någon hade förväntat sig att vi skulle presentera en vinst.

Kommer ni att göra vinst för helåret 2010?

– Det är alltid svårt att förutsäga sådant, eftersom externa faktorer styr. Men jag skulle säga att det är omkring 90 procents chans att vi kan göra en vinst för helåret, säger Per Mikael Jensen, och tillägger skämtsamt:

– Detta om vi tänker bort vulkanen på Island, det vill säga.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.