Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

ETC om dagstidnings–satsningen: "Tur att vi inte drivs av Gunilla Herlitz"

Publicerad: 23 december 2014, 09:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:17

Det går att framgångsrikt starta en tryckt dagstidning 2014, säger ETC:s chefredaktör Andreas Gustavsson snart ett år efter lanseringen. I alla fall om målet är att nå ut och få spridning, snarare än att tjäna pengar.


Ämnen i artikeln:

ETC

I januari i år föddes det för första gången på 30 år en ny tryckt dagstidning i Sverige. Dagens ETC växlade upp från veckoutgivning till 5-dagars utgivning. Projektet finansierades via crowdfunding och presstöd. Med 8000 tusen betalande prenumeranter nära ett år efter starten tycker chefredaktör Andreas Gustavsson att man lyckats slå tvivlarna på näsan.

– Väldigt många borde vara mer ödmjuka över den frustration som finns över den kompakta borgerliga mediedominansen. Många tycker att det finns viktiga frågor som inte ges utrymme. Tror man inte att det skulle finnas en bas för en dagstidning inom den rödgrönsrosa väljargruppen då tänker man snett, säger Andreas Gustavsson till Dagens Media och fortsätter:

– Vi kände när vi startade tidningen, och genom hela valrörelsen, att det fanns någon slags vänstervind. Det märktes både i upplagan och i genomslaget vi fått i andra medier.

Vad gäller tidningens framtid säger Andreas Gustavsson att den nu är säkrad. Nästa mål blir att öka prenumeranterna till 10 000, något som man hoppas kunna nå under våren 2015. Vad gäller webbtrafiken brottas man dock med att omsätta den till betalande prenumeranter.

– Precis som för många andra är det vår utmaning. Vi kommer att lansera digitala paket och låsa delar av materialet nästa år. Vi kommer även att titta på nya skribenter, namn som vi varit intresserade av men som vi tidigare inte har haft råd med. Idag när vi lätt kan få 100 000 klick på en välskriven artikel är vi mer attraktiva, säger Andreas Gustavsson.

På frågan om ETC tjänat några pengar på dagstidningsatsningen är dock svaret inte lika självklart. Men det är heller inte det som är poängen, menar Andreas Gustavsson.

– Vi drivs som tur inte inte av Gunilla Herlitz. Det vi tjänar omsätts i journalistiken. Men jag tycker ändå att vi har bevisat att det går att hitta annonsörer till en röd dagstidning. Där har vår marknadschef gjort ett grymt jobb, säger Andreas Gustafsson och fortsätter

– Det här har framförallt inneburit ett jättekliv för oss som varumärke. Idag är vi en stark röst i debatten. Nu citerar man oss, även borgerliga konkurrenter. Det skulle man aldrig gjort innan vi startade dagstidningen.

 

LÄS ÄVEN:

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

ETC

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev