Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Eric Rosén: ”Klimatjournalistiken har tagit enorma kliv”

Publicerad: 6 Januari 2020, 07:00

Årets viktigaste publiceringar ur ett internationellt perspektiv var bevakningen av klimatrörelsen, klimatförändringarna och Greta Thunberg. Det menar Eric Rosén, biträdande redaktör på Aftonbladet.

Klimatjournalistiken har tagit enorma kliv både i Sverige och internationellt under det senaste året. Det anser Eric Rosén, biträdande redaktör på Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetEric Rosén

Konsolideringarna på mediemarknaden, annonstappet och sökandet efter nya kommersiella krafter. Dagens Media har frågat ett 20-tal tongivande mediechefer om de viktigaste branschhändelserna 2019 – samt vad de ser när de blickar in i medieåret 2020.

Eric Rosén, biträdande redaktör på Aftonbladet.

Vilken var den största branschhändelsen 2019?

– Det är svårt att välja en händelse. Telias köp av TV4, Bonniers köp av Mittmedia och Polaris köp av Stampen är alla stora branschhändelser som tillsammans med en lång rad nedläggningar av lokalmedier förändrar den svenska mediemarknaden i grunden. De nya riktlinjerna för public service är också värda att nämna, även om det för SVT fortfarande finns åtskilligt att bevisa när det gäller att gå från ord till handling kring formuleringarna om hänsyn till kommersiella medier i allmänhet och lokala medier i synnerhet.  

Årets tuffaste utmaning?

– Annonsmarknadens negativa utveckling. Den har tydligt påverkat oss, som ändå står väldigt starka i transformationen. Hur det slår mot andra medier, med en mindre stabil position, tror jag att vi blir varse ännu mer under det kommande året.  

Årets viktigaste publicering?

– Ur ett internationellt perspektiv:

* Bevakningen av klimatrörelsen, klimatförändringarna och Greta Thunberg. Klimatjournalistiken har tagit enorma kliv både i Sverige och internationellt under det senaste året.

* Kina, USA, Ryssland, Storbritannien. De tektoniska plattorna kolliderar nu och världskartan ritas om.

 

– Ur ett Aftonbladet-perspektiv:

* Uthålligheten i vår granskning Maktens kvitton. Aftonbladet fortsätter att gräva och politikerna tvingas ta ansvar för hur de hanterar sin position, väljarnas förtroende och skattebetalarnas pengar.

* Vår podcast om kvinnor som dödas av sin man, pojkvän eller ex-man. Efter tio års granskning, kartläggning och databasbygge hittade Kerstin Weigl och Kristina Edblom ett nytt sätt att berätta om de dödade kvinnorna. Och intresset är enormt. När vi adderar ihop lyssningstiden överstiger den sex år (!).

”Det kommer en rad andra journalistiska initiativ från oss som kommer att göra avtryck”

Om du ska sia om 2020, vad tror du kommer definiera nästa år?

– Alla svenska medier kommer att behöva jobba stenhårt för att på olika sätt hitta sin kommersiella kraft. Det gäller annons, det gäller digitala prenumerationer – men det gäller också nya samarbeten och nya egna initiativ som kan stärka affären. Den svenska mediebranschen står inför ett av de tuffare åren på många decennier och vi lär få se ett antal aktörer gå i graven.

– Men 2020 blir också ett extremt spännande sportår, med både OS i Tokyo och herrarnas fotbolls-EM.

– Presidentvalet i USA och fortsättningen på den evighetslånga Brexit-processen lär knappast gå svenska medier förbi. Dessutom fortsätter vi på Aftonbladet med vår satsning på lokaljournalistik. Först ut var Malmösatsningen som presenterades i augusti, efter årsskiftet rullar vi ut Aftonbladet Uppsala. Utan att gå in på detaljer kan jag också lova att det kommer en rad andra journalistiska initiativ från oss som kommer att göra avtryck. 2020 kan bli tufft för många, men tråkigt blir det inte.

– Annars brukar det som definierar ett år vara händelser man inte gärna kan förutse, och det gäller sannolikt också för 2020.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AftonbladetEric Rosén

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.