Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

"En kulturskillnad"

Publicerad: 6 Maj 2010, 08:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

I dag går britterna till val - ackompanjerade av hätska rubriker och tydliga ställningstaganden från tidningarnas löpsedlar. Dagensmedia.se frågade svenska publicister och bedömare om våra medier kommer att gå samma väg som sina brittiska kollegor.


Dagen före valet i november. På Aftonbladets löpsedel syns en blind Moder Svea som vandrar mot ett stup, ackompanjerad av orden "Rösta med beslutsamhet för att hindra att Sverige går blint mot katastrofen".

Ett inte särskilt troligt scenario, enligt svenska bedömare. I Storbritannien, däremot, hör kampanjjournalistik till vardagen.

I onsdags, till exempel, hade både Daily Mail och The Sun, tydliga ställningstaganden på löpsedlarna.

– Svenska tidningar har ju avpolitiserats på redaktionell plats, i kommersialismens namn. Är man en uttalad socialdemokratisk tidning, då riskerar man att tappa en stor del av läsarna. I Storbritannien resonerar man ju precis tvärtom, säger Per Gunne, chefredaktör på Metro.

Per Gunnes tidning saknar ledarsida och har en tydlig opolitisk profil. (Det enda politiska ställningstagande tidningen gjort i Sverige var när man valde att nobba annonser från Sverigedemokraterna, med argumentet att det skulle smutsa ned den redaktionella miljön för andra annonsörer).

Per Gunne säger att han gärna ser att några av de svenska tidningarna följde i de brittiska kollegornas fotspår. Men, säger han, det finns inga tecken på att de kommer att göra det.

– Jag kan inte se att någon har tagit en tydlig ståndpunkt. Men för mig som publicist vore det intressant om någon gjorde det, säger han.

Den kampanjjournalistik som bedrivs i Storbritannien existerar inte i Sverige – med ett undantag, säger Per Gunne:

– Brittiska tidningar har ett högt tonläge och ett annat sätt att närma sig en nyhet. Men tittar man på svenska sportsidor är de inte långt bakom.

Medierådgivaren Paul Ronge tror också att tidningarnas olika uttryck bottnar i kulturskillnader.

– Det handlar om vad man är van vid. Även spanska tidningar är genompolitiserade. Men det skulle anses skämmigt om det kom fram att Expressen visar sig driva en smutskastningskampanj mot oppositionen eller om det kom fram att Aftonbladet hade planer på att omkullkasta regeringen, säger han.

Samtidigt blir – naturligtvis – svenska reportrar och krönikörer som huserar utanför ledarsidorna ofta beskylla för att ta ställning. Dagens Nyheters kommentator Henrik Brors får, till exempel, ofta kritik för att vara allt för alliansvänlig.

– Det är svårt att skilja honom från en ledarskribent. Enda anledningen till att han är på nyhetssidorna är väl för att han kallar sig kommentator, säger medieanalytikern Olle Lidblom.

Paul Ronge håller inte med:

– Jag tittar rätt mycket på fotboll och när det börjar gå dåligt börjar spelarna klaga på domaren. Jag tror inte att det ligger något i det där alls.

Aftonbladets politiska kommentator Lena Melin, däremot, är svår att placera på den politiska kartan, menar Paul Ronge.

– Och det tror jag gagnar Aftonbladet.

Konkurrenten Expressen har den senaste tiden testat krönikörer med tydliga politiska åsikter på nyhetssidorna, med vänsterrösten Lotta Gröning och högerdebattören Marie Söderqvist.

– Men de är ju alltid ställda mot varandra, säger Per Gunne.

Olle Lidblom tror inte att vi får se några löp med tydliga ställningstaganden i den svenska valrörelsen.

– I alla fall inte med Aftonbladet som avsändare. Men kanske med Lena Melin som avsändare, att man lyfter fram en av sina profiler. Men troligtvis inte över hela löpet, för det säljer inte.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.