Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

"En bra etta känns i magen hos läsarna"

Publicerad: 8 Maj 2017, 08:10
Uppdaterad: 8 Maj 2017, 14:17

Bild 1/2  Caspar Opitz, redaktionschef på Dagens Nyheter. Foto: Janne Næss

DN:s redaktionschef Caspar Opitz om varför DN fortsätter att satsa på att skapa starka förstasidor: "Print är fortsatt viktigt för oss och vid stora nyhetshändelser ska det synas på vår etta".


Ämnen i artikeln:

DN

Idag har Dagens Nyheters förstasida skalats av från senaste nytt och notiser, för att istället tas över av nyheten att det är Emmanuel Macron som har vunnit det franska presidentvalet.

Den enkla rubriken "Le Président" pryder bilden av den nya presidenten hand i hand med hustrun Brigitte, som möts av publikens jubel och franska flaggor i vinden från podiet vid Louvren i Paris.

– Till skillnad från konkurrenterna satsar vi på print fortfarande. Det är inte så inne idag när allting handlar om det digitala, men vi lägger mycket kraft på utformningen av våra förstasidor, säger Caspar Opitz, redaktionschef på DN.

Är det viktigare idag att ha en snygg etta på papperstidningen?

– Det kan vara lätt att glömma i den digitala världen, men vi har fortfarande 220 000 pappersprenumerater av vilka många älskar sin tidning. Därför har vi sagt generellt att print är fortsatt viktigt och att det vid stora nyhetshändelser ska synas på vår etta. Det är verkligen en insats vi gör – en stark förstasida måste tänkas ut i förväg och tar en hel del resurser. Förutom att planera exempelvis webb-tv när vi förbereder bevakningen av valet i Frankrike, sätter vi även ihop ett team med duktiga nattchefer, designers och printchefer som förbereder en förstasida.

Vad får ni för reaktioner från läsarna?

– När vi har gjort en snygg förstasida brukar vi lägga ut den på sociala medier, och då får vi ofta väldigt mycket kärlek från läsarna. En bra etta har ett himla starkt signalvärde, det känns i magen och hjärtat på människor ute i stugorna. Det märks i mängden delningar och likes.

Hur tänkte ni kring dagens etta med Emmanuel Macron?

– Vi hade såklart förberett två olika ettor, där den med Marine Le Pen var mer ödesmättad. Emmanuel Macron är lite svår att fånga på bild, han är inte som Trump som bereder ut sig och tar upp hela familjen på podiet. Men det här är ett historiskt val, därför ville vi skapa en etta med en historisk känsla. När det kommer till ettan behöver det inte alltid vara den hetaste eller senaste nyheten som är i fokus – vi utgår istället från känslan.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

DN

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.