Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Ehsan Fadakar lämnar Aftonbladet

Publicerad: 10 februari 2016, 14:40
Uppdaterad: 10 februari 2016, 15:07

UPPDATERAD. Ehsan Fadakar plockades in i redaktionsledningen för ett år sedan. Nu väljer han att lämna Aftonbladet, kan Dagens Media berätta. ”Det ska bli skönt att inte jobba med journalistik under en period”, säger Ehsan Fadakar.


Ehsan Fadakar värvades 2013 till Aftonbladet från Nyheter 24, där han var chefredaktör. Initialt var Ehsan Fadakar sociala medier-chef på Aftonbladet, där han tillsammans med Erik Carlsson låg bakom lanseringen av viralsajten Lajkat.

Sedan ett år tillbaka ingår Ehsan Fadakar i Aftonbladets redaktionsledning. Han är även chef för sociala medier på Schibsted Sverige.

Nu väljer Ehsan Fadakar att sluta på Aftonbladet, kan Dagens Media berätta. Aftonbladets medarbetare fick i dag information om förändringen i ett internt mejl.

”Schibsted Sveriges sociala medier-chef Ehsan Fadakar väljer att lämna Aftonbladets redaktionsledning och nyhetschef Michael Poromaa tar plats i densamma”, står det i internmejlet som Dagens Media har tagit del av.

Ehsan Fadakar ska framöver jobba med ett hemligt projekt för Schibsted Sverige.

– Projektet är i en mycket tidig fas, och jag kan inte berätta något om det. Men det handlar inte om journalistik, säger Ehsan Fadakar till Dagens Media.

Han har även varit ansvarig utgivare för Lajkat. Ett uppdrag som Ehsan Fadakar nu kliver av.

– Det har varit väldigt mycket under en period med Lajkat, Aftonbladet och Schibsted publishing. Jag kände för ett tag sedan att jag måste välja bort något under en period. Det känns skönt att ta ett steg ut, och inte jobba med journalistik och Aftonbladet under en period, säger Ehsan Fadakar och fortsätter:

– Efter tre år på Aftonbladet, med den intensitet jag har hållit, känns det bra. Jag känner mig också trygg i att det finns ett bra sociala medier-gäng att lämna över till.

Ehsan Fadakar fortsätter dock som kolumnist på Aftonbladet.

Även Erik Carlsson, produktägare och redaktionell chef för Lajkat, ska lämna sajten.

– Vårt mål var att bygga upp Sveriges största sajt för millenials och det har vi åstadkommit. Nu har vi en välfungerande redaktion och vi kan lämna över Lajkat i goda händer, säger Erik Carlsson till Dagens Media.

Vad ska du göra istället?

– Jag har några förslag att ta ställning till inom Schibsted. Vi får se vad som händer.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.