Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Egmonts nya tidning har världens största redaktion

Publicerad: 21 September 2009, 06:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Redaktionen för andliga tidningen "Nära" har ”tät kontakt med andarna på Andra sidan”.


Egmont Tidskrifter beskriver sin nya tidning ”Nära” som Sveriges första populärpresstidning om andlighet. Imorgon, tisdag, är det premiär.

Enligt förlaget har redan 4.000 personer förbeställt ”Nära”. På traditionellt Egmontskt manér ger man först ut ett nummer – och om tidningen faller väl ut följer fler.

Redaktör för tidningen blir Madeleine Walles. Hon berättar för Dagensmedia.se att idén till ”Nära” föddes ur Benny Rosenqvist chatt med systertidningen Hemmets Journals läsare.

– Han får mellan 2 000 och 2 500 frågor på någon timme, säger Madeleine Walles.

Efter att hon skrivit en artikel om ett medium, och ”aldrig fått så större respons från läsarna” bestämde hon sig för att starta en tidning inom området.

– Det finns ett jätteintresse och det börjar bli mer okej att säga det, menar Madeleine Walles.

Till redaktionen har man också knutit de två medierna Benny Rosenqvist och Erika Andersson. Dessutom ska astrologen Heikki Vesa medverka i tidningen.

Enligt ett pressutskick från Egmont har tidningen ”världens största redaktion, men bara några få som syns”.

Förklaringen är, enligt Madeleine Walles, att medierna har ”tät kontakt med andarna på Andra sidan”.

Gensvaret från annonsörerna har enligt Egmont varit god. Packningsgraden uppgår till 22 procent, vilket är fyrdubbelt över budget, enligt förlaget. Bland annonsörerna syns företag som säljer spikmattor, utbildningar och yoghurt.

Den primära målgruppen är kvinnor 25-65 år.

”Nära” kostar 59 kronor i butik och distribueras via Tidsam.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.