Få hela storyn
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 18 Februari 2021, 15:00
”Det här är den enskilt största investering som företaget tagit vid sidan av tidigare tryckeriinvesteringar och ett bevis på den framtidstro som ägarna känner”, säger Gota Medias vd Boine Gepertz, i en kommentar.
Foto: Gota Media
Gota Media tar in 25 nya journalisttjänster – och fortbildar befintlig personal. Totalt investeras 40 färska miljoner i verksamheten efter ökade läsarintäkter 2020.
Det är en 50 procentig digital prenumerationstillväxt under 2020 som möjliggör nyrekryteringarna av 25 journalister, enligt ett pressmeddelande. Det rör sig både om spetskompetenser och lokala reportrar. Gota Media har i dagsläget cirka 300 journalister anställda på sina tidningar.
– Med den här satsningen på läsaraffären ger vi tidningarna möjlighet att höja både tempo och kraft i den digitala transformationen, säger Gota Medias styrelseordförande Bennie Ohlsson, i en kommentar.
Totalt ska det investeras 40 miljoner kronor i nya kompetenser och fortbildning – fördelat över tre år.
– Det här är den enskilt största investering som företaget tagit vid sidan av tidigare tryckeriinvesteringar och ett bevis på den framtidstro som ägarna känner, säger Gota Medias vd Boine Gepertz, i en kommentar.
Det görs även en stor satsning på fortbildning där redaktionella medarbetare ska få minst en veckas kompetensutveckling inom olika områden, såsom företagsekonomi och juridik, men också exempelvis användning av söktjänster eller digital presentationsteknik, framgår det.
– Kraven på kvalitet i det journalistiska innehållet har ökat, och då måste vi hela tiden jobba med att stärka våra egna kompetenser, säger Boine Gepertz.
Ett centralt mål med alla satsningar är att få fler läsare i åldern 25–40 år.
– Vi ser en stark tillväxt bland yngre läsare i de digitala kanalerna, men inser att vi måste göra ännu mer för att utveckla innehåll och läsupplevelse, säger Boine Gepertz.
Det ska även stärkas upp med utvecklings- och marknadsresurser – och HR-avdelningen för ökade resurser för att klara fortbildnings-satsningarna.
Barometern/Oskarshamns-Tidningen, Blekinge Läns Tidning, Borås Tidning, Kristianstadsbladet, Smålandsposten, Kalmar Läns Tidning/Nybro Tidning, Ölandsbladet, Sydöstran, Ulricehamns Tidning, Ystads Allehanda, Trelleborgs Allehanda, och Växjöbladet/ Kronobergaren, samt gratistidningarna Kalmarposten, Borås DLY, Emmaboda Tidning, Magazinet, VXO News och Österlenmagasinet.