Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Efter kundernas larm om uteblivna paket – Konsumentverket granskar Early Bird

Publicerad: 11 oktober 2022, 12:19

Majoriteten av de kunder som har vänt sig till Konsumentverket uppger att de inte har mottagit de paket som de har fått leverensbekräftelse för.

Foto: Early Bird + Konsumentverket (Skärmdump)

UPPDATERAD. Ett tjugotal kunder har vänt sig till Konsumentverket och uppgett att de inte har fått sina paket trots leveransbekräftelser från Early Bird. Nu öppnas ett tillsynsärende, vilket välkomnas av Early Bird: ”Nyttigt att vi som företag kan granskas”, säger vd:n Pelle Lönn.

Ämnen i artikeln:

Bonnier NewsNTMNWTHall Media Gota MediaStampenNyheter

Linnéa Kihlström

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Mediehusens nationella logistiktjänst Early Bird blir föremål för Konsumentverkets granskning. Det sedan ett tjugotal kunder har anmält bolaget och larmat om att de inte har tagit emot några paket – trots att det har gått ut en leveransbekräftelse.

Totalt har det kommit in 32 anmälningar mot Early Bird under perioden 1 januari–23 september 2022. Övriga anmälare har haft synpunkter på tidpunkten för leveranserna eller synligheten kring de paket som lämnats på på dörrar och brevlådor.

Nu kräver Konsumentverket att Early Bird redogör för hur de säkerställer att de e-handlare som använder Early Bird ger rätt information kring leveranserna. Dessutom har verket ombett Early Bird att fundera över ytterligare åtgärder de kan vidta för att se till att konsumenterna får korrekt information.

Early Bird ägs av Bonnier News, Stampen, Gota Media, Hall Media, NTW och NTM. Bolaget är ett sätt för mediehusen att dra nytta av den redan befintliga tidningsdistributionen.

När Dagens Media ställer frågor till Early Birds vd Pelle Lönn om tillsynsärendet återkommer han i ett samlat svar där han konstaterar att bolaget välkomnar en granskning:

– Konsumentverket har en väldigt viktig uppgift att säkra medborgarens rätt i dialog med olika företag, och vi ser det som nyttigt att vi som företag kan granskas och att – när vi brister i vår uppgift på ett eller annat sätt – behöver svara upp och visa hur vi ska jobba bättre och säkrare för våra kunder och konsumenter. Early Bird har vuxit kraftigt då det är en uppskattad tjänst som upplevs smidig & hållbar, och vi har under denna tid också kunnat se stadiga förbättringar av kvalitet och kundresa. Den utvecklingen är prioriterad även framåt.

I sitt svar till Konsumentverket  skriver Early Bird bland annat att de erbjuder e-handlarna dokument med beskrivningar av  Early Birds tjänster. Dessa dokument syftar till att skapa tydlighet om de olika leveransalternativen samt beskriver hur dialogen med konsumenten ska föras.

Vidare skriver Early Bird att de just nu utreder möjligheten att införa fotografering vid leverans samt planerar att släppa en ny tjänst där det vid behov finns möjlighet till signering.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev