Dagspress
Efter censuranklagelserna – HD annonshånar SF
Publicerad: 5 december 2013, 08:40
SF vägrade att ta in Helsingborgs Dagblads banner för tidningens e-handelssajt Shoppia. Nu slår HD tillbaka genom att placera sin ratade annons alldeles ovanför SF:s annons på hd.se.
DT
Dante Thomsen
"En bra film. Popcorn. Och sköna stolar. Som gjort för shopping!”.
Så lyder budskapet i den annons från Helsingborgs Dagblads sajt Shoppia som SF inte ville godkänna. Det var i måndags som Dagens Media kunde berätta om "censurbråket" mellan HD och SF.
Nu ger HD igen med ett litet tjuvnyp på SF genom att placera den ratade annonsen alldeles ovanför SF:s annons på den egna sajten.
– Vi hade ett ledigt bannerutrymme längst ner på sajten, säger Jonas Brorson, strategisk varumärkeschef på HD, till Dagens Media.
Är det här en liten payback?
– Nja, alltså jag tror inte på den typen av hämnd. Vi hade det här annonsutrymmet och det var dumt att inte använda det. Dessutom är budskapet så klockrent. Att vi la den precis ovanför SF:s annons kan man så klart se på lite olika sätt, men vi försöker inte ge igen.
Jonas Brorson har inte fått någon ytterligare förklaring till varför Shoppias annons inte gick igenom SF:s "censurgranskning".
– Men skulle vi som morgontidning ha samma policy skulle vi behöva fundera på vilka ord som inte får vara med i annonser. Trovärdighet och aktuellt är ju värdeord som är viktiga för oss exempelvis. Jag tycker fortfarande att SF:s policy är märklig. Sedan var det en slump att vi la annonsen ovanför SF:s.
Men kändes det inte lite skönt också?
– Haha, jag kan bara konstatera att den får bra uppmärksamhet tack vare placeringen så det känns bra.
LÄS OCKSÅ: