Efter 30 år – GP:s landmärke tas ned

Men enligt Göteborgs-Posten når mediehuset fortfarande över 600 000 läsare varje dag.

I fredags tog Göteborgs-Posten ned kopparskylten som löd "GP når över 600 000 läsare varje dag", nu pryds fasaden endast av titeln: Göteborgs-Posten.

Anledningen till att skylten togs ned är, enligt GP:s Kristian Wedel, inte att budskapet inte stämmer:

"Det känns lite sorgligt – neonskylten var ju så sällsamt vacker och meddelandet är ju lika sant i dag som när skylten skruvades upp. Skillnaden är möjligen att vi år 2015 når våra dagliga 600 000 läsare ofattbart mycket snabbare än för tre decennier sedan: med ett klick", skriver han på GP-bloggen Göteborg nu och då.

Han fortsätter:

"Det är alltså inte budskapet utan själva skylten som har tjänat ut. Ärligt talat var skylten en rätt bedagad skönhet. Den var rentav – som det heter på officiell redaktionell göteborgska om gamla tidningsmedarbetare – änna schleten."

Skylten är den sista i ledet av skrytskyltar som GP satt upp på fasaden sedan 1930-talet.

Publicerad 2015-09-21 05.41Uppdaterad 2015-12-06 11.51

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: