Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Early Bird slår sig samman med lokala handlare

Publicerad: 21 April 2020, 11:20

Early Bird teamar upp med lokala butikskedjor.

Logistiktjänsten Early Bird, som ägs av Sveriges största mediehus, inleder ett samarbete med lokala butikskedjor.


Ämnen i artikeln:

Hall Media Gota MediaBonnier NewsStampen

I höstas lanserade Bonnier News, Stampen, NTM, Gota Media, Hall Media och NWT initiativet Early Bird, som är en nationell logistiktjänst för e-handelare. Paketen levereras på morgonkvisten – samtidigt som mediehusens tidningar delas ut.

LÄS MER: Mediehusen i gemensam logistiksatsning – lanserar nytt varumärke 

Nu inleds även ett samarbete med lokala butikskedjor – som den nuvarande krisen slagit hårt mot, med en lokalt baserad hemleveranstjänst.

Den lokala handeln är viktigt för tidningshusen, och initiativet innebär att lokala butikskedjor ges ytterligare ett erbjudande, utöver annonser i morgontidningarna.

– Kan vi hjälpa butikskedjor skapa mervärde då vill vi göra det. Deras lokala butiker ska vara en fördel inte en belastning, säger Pelle Lönn, affärsansvarig på Early Bird, till Dagens Logistik.

Early Bird inleder den lokala hemleveranstjänsten i fem norrländska orter de kommande veckorna.

– Vi består ju av Sveriges mediehus med en massa lokala tidningar med starka band till det lokala näringslivet. Därför har vi börjat skapa lokala fraktalternativ, där butikskedjor startar e-handel och varorna plockas lokalt i butik och levereras med Early Bird över natten. Intresset är jättestort, säger Pelle Lönn till tidningen.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.