Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Dystra Metrosiffror sedan Custos tog över

Metros annonsintäkter i print har minskat med 27 procent på två år. Samtidigt har den digitala annonsaffären aldrig lyft - utan backat - efter Custos övertagande.

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Publicerad: 05 April 2019, 05:00

Ämnen i artikeln:

MediacomMetroScream

Printexperterna Lotta Billing, Annelie Elfqvist och Jan Lönegren har olika syn på Metros framtid.

Metros annonsintäkter i print har gått från 1,1 miljarder kronor brutto 2016 till 862 miljoner kronor brutto 2018. En minskning med 27 procent sedan nye ägaren Custos tog över bolaget, det visar statistik från Kantar Sifo. Bland annat har stora annonsörer som Elgiganten och Bauhaus minskat sin annonsering i tidningen med 17 respektive 13 miljoner kronor brutto, mellan 2017 och 2018.

Metros annonsaffär har därmed utvecklats sämre än för de andra stor gratistidningarna, menar Lotta Billing som är chef för print och OOH på Mediacom.

- Även om det är bruttoinvesteringar och inte netto påvisar det en minskad annonsvolym som är högre än de närmaste konkurrenterna inom gratistidningssegmentet, säger hon.

Läs hela artikeln i Dagens Medias insiktsbrev vecka 14, om hur mediebyråernas experter ser på Metros möjlighet att resa sig efter de tunga ekonomiska motgångarna.

Här kan du teckna en gratis provprenumeration. 

Ämnen i artikeln:

MediacomMetroScream

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.