Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Drottning Silvia får rätt mot Expressen och Aftonbladet

Publicerad: 7 November 2013, 08:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:57

Pressens opinionsnämnd fäller såväl Aftonbladet som Expressen efter tidningarnas artiklar om drottning Silvias PO-anmälan.


I början av året PO-anmälde drottning Silvia flera tidningar som publicerat Elisabeth Ohlson Wallins ökända fotomontage.

I montaget äter kungen och hans vänner pizza från Camilla Henemarks nakna kropp, samtidigt som drottning Silvia står på knä och skurar bort ett hakkors från golvet.

Två av tidningarna som anmäldes var Expressen och Aftonbladet, som också publicerade nya artiklar om att de PO-anmälts av drottningen.

Något som i sin tur ledde till att även dessa artiklar anmäldes av Hennes majestät.

Nu fälls de två kvällstidningarna av Pressens opinionsnämnd, som anser att Aftonbladet och Expressen brutit mot god publicistisk sed.

Detta då artiklarna bryter mot regeln om att tidningar inte ska publicera PO-anmälningar av hänsyn till anmälaren.

Samtidigt klandras Expressen även för en artikel med rubriken " Hit gick kokainpengarna".

Så här lyder § 4 i stadgarna för för Pressens opinionsnämnd

"En hederskodex är att en tidning som anmälts inte ger offentlighet åt PO-anmälan. Det är en praxis som i flera fall bekräftats av beslut i Pressens opinionsnämnd. Skälet till detta är att anmälaren inte ska drabbas av ytterligare publicitetsskada under utredningens gång".

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.