Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Dorian i konkurs - startar gaybyrå

Publicerad: 2 juni 2009, 06:31
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

Plastikopererad redaktion och reklamfilmer räckte inte. Dorian förlag försätts i nu konkurs. "Vi sänker utgivningstakten och blir kommunikationsbyrå istället", säger chefredaktören Benjamin Falk.


Dorian lanserades i samband med Pridefestivalen 2008 av modefotografen Benjamin Falk och Lowe Brindfors-adn Jake Rydqvist.

Tidningen väckte nyligen uppmärksamhet med tilltaget att plastikoperera sig själva och presentera resultatet i tidningen. Benjamin Falk lät själv fettsuga magen och hakan.

Nu har sex motiga månader på annonsfronten knäckt bolaget. Skulder på omkring en halv miljon kronor har lett till att Dorian förlag försätts i konkurs.

- Från november till december sjönk våra annonsintäkter med 70 procent. Nu har det vänt upp igen men sex månader var mer än vi klarade, säger Benjamin Falk, chefredaktör för Dorian Magazine. Han planerar dock att, tillsammans med Jake Rydqvist, driva tidningen vidare i nytt bolag som även ska fungera som en kommunikationsbyrå.

- Vårt misstag med Dorian var att tro att en papperstidning räcker. Nu ska vi ge ut papperstidningen mer sällan och rikta in oss mot kommunikationstjänster för kunder som vill nå vår målgrupp: köpstarka gaymän i åldern 18-40 år.

Enligt plan ska det nya företaget namnet Dorian Communications. Tjänster inom event, pr och reklam ska ge nya intäkter och tidningens utgivningstakt ska nu sänkas till fyra nummer per år. Papperstidningen ska också kompletteras med en dagligen uppdaterad webb.

- Webbsidan idag fungerar bara som en presentation av tidningen. Där ska vi, med start i slutet av sommaren, ha dagliga nyheter om mode och nöje med ett tydligt gayperspektiv.

Två av personerna bakom Dorian förlag, som inte har jobbat operativt i verksamheten, väljer att inte delta i nysatsningen.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.