Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

DN tar printannonserna till nätet

Publicerad: 12 december 2012, 13:35
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:01

Dagens Nyheter inför parallellpublicering av annonser. Det betyder att vissa format i papperstidningen även ska synas digitalt.


Ämnen i artikeln:

DNDagens Nyheter

Det är fem pappersformat som från och med 1 januari även blir synliga på dn.se, dagensnyheter.se och i Ipad-versionen – helsida, M38, M28, A4 och halvsida.

På dn.se införs en annonsbalk med boxar för huvuddelen, DN Sthlm, kulturen, helg och bostad där printannonserna ska rulla med 4-sekundersintervaller.

Samtliga annonser går att förstora och är länkade till annonsörens egen sajt.

– Det här kommer att driva trafik till annonsörernas sajter, vilket ger ett mervärde. Samtidigt förlänger vi annonseringen till fler kanaler, utan att annonsörerna behöver ta fram nytt material, säger Dan Morén, annonsdirektör på DN.

Annonsbalken placeras alldeles ovanför SF Bios annonser på dn.ses startsida.

På dagensnyheter.se ligger annonserna istället till höger på startsidan. På dn.se adderas även en sektion i menyn med titeln ”Dagens printannonser”.

Parallellpubliceringen ska ingå i bruttopriset för papperstidningen.

– Vi vill erbjuda mer. Lågt räknat tror vi att annonserna kan ses av 50 000-80 000 ögon per dag. Men jag är ganska säker på att vi kommer att överleverera – när vi kör igång nästa år ska vi också göra egna mätningar.

När det gäller Ipad-versionen har DN hittills försökt sälja specifika annonser, men det har gått trögt. DN har ungefär 9 500 nedladdningar per dag av Ipad-versionen.

– Vi hade en bra start med många kreativa lösningar i Ipaden. I oktober hade cirka 17 procent av befolkningen en Ipad, vilket är en ganska låg siffra, men det tror vi kommer att ändras. Och vi tror att intresset för kreativa annonser kommer att öka igen i takt med läsningen.

Parallellpubliceringen har även efterfrågats av läsarna, berättar Dan Morén.

– Vi har fått samtal från folk som saknar printannonserna på nätet, så det här blir ytterligare ett värde för dem också. Vi har även sett ett riktigt bra intresse från mediebyråer och annonsörer.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

DNDagens Nyheter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.