söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

DN tappar i Stockholm – trots nya delen

Publicerad: 2 februari 2012, 07:20
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:34

Dagens Nyheters Stockholmsbilaga har inte lyckats öka tidningens räckvidd i staden.


MS

Martin Schori


Dagens Nyheters Stockholmdel lanserades i samband med att tidningen fick ett nytt utseende i mitten av september förra året.

Med den egna ryggen skulle DN dra nytta av det ökade intresset för lokala nyheter – samt sno tillbaka detaljistannonsörer som man tappat till Metro.

– Den största förväntningen är på Stockholmsdelen. Jag längtar efter att få se den journalistik som de kommer att göra, sa publishern Gunilla Herlitz till dagensmedia.se samma dag som tidningen hade premiär.

Stockholmsdelen fick också en bra start genom att avslöja Carema-skandalen.

Men enligt den senaste Orvesto-undersökningen har satsningen inte lockat fler huvudstadsläsare till tidningen. Istället tappar man 8 000 läsare i Stockholmsregionen, enligt siffrorna, och når nu 527 000 stockholmare.

Metro ökar samtidigt med 12 000, enligt Orvesto.

Att Stockholm City lagt ner verkar med andra ord inte ha påverkat läsarmarknaden nämnvärt.

Orvesto Konsument 2011:3

Undersökningen genomfördes under perioden 1 september – 31 december och totalt var det 13 990 personer i åldrarna 15-79 år som deltog i mätningen.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev