torsdag23 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

DN skryter om Twitter-följare – men 80 procent kan vara fejk

Publicerad: 21 oktober 2014, 07:42
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:24

Nyligen skröt Dagens Nyheter om att DN Debatt är den svenska debattsajt som har i särklass flest följare på Twitter. Men enligt Twitter Audit är nära 80 procent av följarna fejkkonton.


EW

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

DT

Dante Thomsen


Det är på sin sajt som DN skryter om sitt nya Twitter-rekord och att antalet följare passerat 100 000.

– Vi väljer att publicera debattartiklar som innehåller någon form av nyhet: En händelse, ett utspel eller en ny tanke. Jag tror att det är det som gör oss intressanta och engagerande, säger debattchefen Nils Öhman till den egna tidningen.

Men en vid en närmare koll så ser det inte alls så positivt ut för DN Debatt.

Enligt verktyget Twitter Audit – som slumpar 5000 följare av ett givet Twitter-konto och analyserar hur många av dessa som är riktiga respektive fejk – är nära 80 000 av DN Debatts följare är fejkkonton medan drygt 24 000 är riktiga konton.

Det ger DN Debatt en "audit score" på 23 procent.

Även om siffrorna inte är exakta ger det en bra fingervisning om hur stora DN faktiskt är på Twitter.

Nils Öhman, redaktör för DN, debatt är dock skeptisk till Twitter Audit och liknande tjänster som påstår sig kunna skilja ”äkta” följare från ”fejk-konton”.

– Dessa tjänster är omdebatterade, och att kalla det för ”äkta” och ”fejkade” följare är inte sant. Det bygger på en alldeles för smal definition, säger han till Dagens Media.

Den som tar en närmare titt på DN Debatts twitterföljare möts av ett stort antal profiler med ”ägg-bilder”. Det är konton där innehavaren inte har bemödat sig att ladda upp en egen profilbild. Många av dem har i stort sett inga egna följare, och är inte aktiva twittrare.

Nils Öhman menar dock att många kan använda twitter som en slags RSS-läsare.

– Vi ser själva att vi får väldigt mycket trafik från Twitter. Visst finns det skräp bland våra följare, men det finns det hos alla. Det finns inga stora skillnader mellan oss och till exempel SvD Brännpunkt.

I jämförelse har Aftonbladet Debatt drygt 20 000 följare varav 13 600 är riktiga, enligt Twitter Audit, vilket ger en "audit score" på 68 procent.

DN Debatts konkurrent SVD Brännpunkt har i sin tur nära 56 000 följare varav 12 000 är riktiga och 43 000 fejk, enligt samma mätning. Brännpunkt har en "audit score" på 22 procent.

Dagens Media har tidigare berättat om hur lätt – och billigt det är – att köpa följare på Twitter för att framstå som stor.

Det har DN Debatt inte gjort, uppger Nils Öhman.

– Nej, absolut inte.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev