Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

DN, Saatchi och Naked hjälper Norge

Publicerad: 22 Mars 2012, 11:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:28

Norrmännen är arga för att Stockholm använder devisen ”Stockholm – the Capital of Scandinavia”. Nu försöker DN, Saatchi & Saatchi och Naked hjälpa norrmännen.


Det var på en fastighetsmässa i Cannes nyligen som Oslos turistchef blev väldigt upprörd över att Stockholm utnämnt sig till ”the Capital of Scandinavia”, skriver svd.se.

Runt halsen fick alla deltagare en inträdesbricka med namn och fotografi. På brickan annonserade Stockholm Business Alliance, vilket fick till följd att alla deltagare gick omkring med ”Stockholm – the Capital of Scandinavia” kring halsen.

Enligt svd.se klippte de upprörda norrmännen helt sonika bort annonsen från brickan.

Men nu rycker DN Stockholms Eric Ljunggren, tillsammans med vännerna Fredrik Preisler på Naked och Saatchi & Saatchis Petter Dixelius, ut till Norges och Oslos försvar.

Trion föreslår att staden använder slogans som ”Oslo – the city that’s never cheap”, "Oslo – little Gothenburg” och "Oslo – the center of the universe”.

– Vi vill hjälpa Oslo på traven helt enkelt. Det är en fin stad som vi tycker mycket om och jag hade möjlighet att jobba tillsammans med två av Stockholms bästa reklamare så då fanns det inget att tveka om, säger Eric Ljunggren, till vardags chef för DN Stockholm.

Tilltaget har bland annat uppmärksammats i Aftenposten – Norges största morgontidning – som igår ägnade svenskarna en helsida.

– Uppenbarligen blev norrmännen glada, eller i alla fall intresserade. Det har skapat en hel del debatt i Norge.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.