Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Dagspress

DN:s vinst minskar

Publicerad: 12 Februari 2016, 08:59
Uppdaterad: 12 Februari 2016, 09:53

UPPDATERAD. Dagens Nyheters vinst rasar med nära 30 procent. Men tidningen gläds åt ökade läsarintäkter och stark ekonomi. "Det ger oss en unik position i en annars krisande bransch", säger vd:n Gunilla Herlitz.


Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Mediejätten Bonnier presenterade nyligen sitt resultat samt siffror över hur bolagets olika affärsområden går. Nu rapporterar även Bonniertidningarna en efter en sitt resultat för 2015.

Expressen uppger att tidningens annonsintäkter ökar med 3 procent och att vinsten ökar. DN berättar nu i en artikel på den egna sajten om sitt resultat – en kraftig minskning av vinsten.

”Vinsten är 51 miljoner lägre än under 2014, men under 2015 har DN ökat de digitala investeringarna med 50 miljoner kronor och haft strukturkostnader på 34 miljoner”, skriver DN.

Det innebär att DN:s vinst för 2015 landade på 122 miljoner kronor, en minskning med 29,5 procent jämfört med 2014.

Givet pressen på annonsmarknaden och de stora digitala invsteringarna menar Bonnier News att resultatet för 2015 är ”ett av de starkaste de senaste två decennierna".

– Det ger oss en unik position i en annars krisande bransch. Vi har redan gjort stora investeringar i framtiden och det goda resultatet skapar en möjlighet att satsa ännu mer framåt, såväl på kvalitet och innehåll som på vår digitala utveckling, säger Gunilla Herlitz, vd för Dagens Nyheter och chef för affärsområdet Bonnier News, till DN.

DN, som höjt sina prenumerationspriser kraftigt under de senaste åren, samtidigt som tidningen värvat en rad namnkunniga skribenter, uppger att läsarintäkterna ökar kraftigt. DN uppger att tidningen växer med flera tusen prenumeranter per månad på den digitala sidan.

Tidningen uppger inte hur de totala intäkterna, omsättningen, såg ut under 2015. Givet vinstmarginalen, 8 procent, landar omsättningen på 1,5 miljarder kronor.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.