Gå direkt till textinnehållet

DN:s vinst minskar

UPPDATERAD. Dagens Nyheters vinst rasar med nära 30 procent. Men tidningen gläds åt ökade läsarintäkter och stark ekonomi. "Det ger oss en unik position i en annars krisande bransch", säger vd:n Gunilla Herlitz.

Mediejätten Bonnier presenterade nyligen sitt resultat samt siffror över hur bolagets olika affärsområden går. Nu rapporterar även Bonniertidningarna en efter en sitt resultat för 2015.

Expressen uppger att tidningens annonsintäkter ökar med 3 procent och att vinsten ökar. DN berättar nu i en artikel på den egna sajten om sitt resultat – en kraftig minskning av vinsten.

”Vinsten är 51 miljoner lägre än under 2014, men under 2015 har DN ökat de digitala investeringarna med 50 miljoner kronor och haft strukturkostnader på 34 miljoner”, skriver DN.

Det innebär att DN:s vinst för 2015 landade på 122 miljoner kronor, en minskning med 29,5 procent jämfört med 2014.

Givet pressen på annonsmarknaden och de stora digitala invsteringarna menar Bonnier News att resultatet för 2015 är ”ett av de starkaste de senaste två decennierna".

– Det ger oss en unik position i en annars krisande bransch. Vi har redan gjort stora investeringar i framtiden och det goda resultatet skapar en möjlighet att satsa ännu mer framåt, såväl på kvalitet och innehåll som på vår digitala utveckling, säger Gunilla Herlitz, vd för Dagens Nyheter och chef för affärsområdet Bonnier News, till DN.

DN, som höjt sina prenumerationspriser kraftigt under de senaste åren, samtidigt som tidningen värvat en rad namnkunniga skribenter, uppger att läsarintäkterna ökar kraftigt. DN uppger att tidningen växer med flera tusen prenumeranter per månad på den digitala sidan.

Tidningen uppger inte hur de totala intäkterna, omsättningen, såg ut under 2015. Givet vinstmarginalen, 8 procent, landar omsättningen på 1,5 miljarder kronor.

Erik Wisterberg

Publicerad 2016-02-12 08.59Uppdaterad 2016-02-12 09.53

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: