Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

DN om Metros nya strategi: "Låter som en reträtt"

Publicerad: 25 November 2010, 09:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Metro siktar på att gå förbi DN i Stockholmsområdet. Men morgontidningen oroas inte. ”Det låter som en reträtt”, säger annonschefen Henrik Stangel.


Ämnen i artikeln:

Henrik StangelMetroDagens Nyheter

Nyligen avslöjade Metro sin nya strategi för Dagens Media. Genom att dra ner kraftigt på riksupplagan, och satsa mer på storstadsregionerna, ska gratistidningen nå sitt långsiktiga mål på 40 procents räckvidd i Stockholm – och därmed gå förbi Dagens Nyheter i slutet av 2011.

Men utspelet väcker ingen oro hos Dagens Nyheter.

– Det är ingenting som sticker ut och får mig att höja på ögonbrynen direkt, säger Henrik Stangel, annonsdirektör på Dagens Nyheter.

Han hävdar vidare att han inte förstår Metros strategi. Henrik Stangel tycker att det snarare verkar som om Metro, av kostnadsskäl, inte lyckats hålla riksupplagan uppe.

– Det låter som en omskrivning av en reträtt. Jag tror inte att det är så att de hittills inte har satsat på storstäderna. De har nog gjort så gott som möjligt, säger Henrik Stangel.

– Frågan är varför fler personer helt plötsligt ska läsa Metro, som redan i dag är gratis och finns överallt.

Han har svårt att se hur en neddragning i verksamheten skulle kunna bidra till att det går bättre någon annanstans.

Dessutom ser han inte Metro som deras främsta konkurrent.

– Konkurrensen har alltid varit tuff i Stockholm, och det är något som kommer att fortsätta. Det finns en mängd aktörer, och får oss gäller det bara att vässa våra vapen, göra en bra produkt och agera med fler nya produkter.

Henrik Stangel slår samtidigt ett slag för den egna tidningens satsningar, som DN Världen och Ipad-appen, som han menar är satsningar "som visar att vi är på tå, och vill göra saker".

– Men det är inte riktat mot en viss enskild aktör, utan vi ser att det finns mer pengar att hämta inom dessa områden, säger han och tillägger:

– Det tycker jag är satsningar som är mycket tydligare, som inte handlar om kostnadsneddragningar.

Läs allt om Metros nya strategi i DM Plus.

Ardalan Samimi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.