Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

DN och Sydsvenskan i digital helgoffensiv

Publicerad: 28 Mars 2013, 08:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:50

Sydsvenskan återvinner material – medan DN vill göra en fullvärdig tidning även på tidigare tidningsfria dagar.


Ämnen i artikeln:

Lars DahménDNSydsvenskanDagens Nyheter

Redan inför årsskiftet förkunnade Göteborgs-Posten att tidningsfria dagar inte längre finns – då tidningen kommer ut i digital version alla dagar om året.

Nu följer de båda Bonniertidningarna Sydsvenskan och Dagens Nyheter efter.

Med start i påsk börjar Sydsvenskan och Dagens Nyheter ges ut digitalt alla dagar om året – även på tidigare tidningsfria dagar.

– I och med att vi har en e-tidning, och då en stor andel av våra prenumeranter är registrerade digitalt, ser vi en möjlighet att göra det här. Det har varit ett dilemma för morgonpressen att många har tid att läsa tidningen dessa dagar men att den inte har kommit ut, säger Lars Dahmén, vd och chefredaktör på Sydsvenskan.

Sydsvenskans digitala helgtidning kommer att innehålla en nyhetsdel och en featuredel med ett tema. Morgondagens e-tidning har tema vårmat, och innehåller till stor del återpublicerat material.

– Det blir inte samma omfång men det blir en Sydsvenskan som läsarna kommer att känna igen.

Tror du att fler tidningar kommer att följa efter?

– Det är jag säker på.

På Bonniersystern Dagens Nyheter är ambitionen att göra en fullvärdig DN även på röda dagar – för distribution på läsplatta och via dagensnyheter.se.

– Det är första gången vi testar detta nu i påsk och det har varit lite av ett experiment, men det ser ut att bli en helt vanlig bra DN under påsken, säger Anna Åberg, chef för DN.se.

Hon säger att tidningens läsare har varit oförstående till att tidningen inte kan komma ut digitalt på tidigare tidningsfria dagar. Även Anna Åberg tror att många andra tidningar kommer att följa efter.

– Läsarna vill ha tidningen varje dag, speciellt när de är lediga och har tid att läsa. I den digitala världen kommer det att vara ett krav, säger hon.

Samtidigt som DN:s journalister nu ska producera innehåll för fler dagar står tidningen inför en kraftig nedbemanning – då totalt 80 tjänster ska kapas.

– Allt är en prioriteringsfråga. Vi har lyckats lösa det utan någon panik den här gången, men det är alltid svårare när man blir färre. Men vi klarade det förra gången vi krympte och jag tror att vi klarar det den här gången också, säger Anna Åberg.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.