Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

DN och SvD i storleksbråk

Publicerad: 2 Maj 2013, 09:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:47

UPPDATERAD. Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski anklagar SvD för att ljuga i sin marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetPeter WolodarskiDN

Vem är störst? Och vem är bäst? Klassiska frågor i kampen mellan konkurrenterna på tidningsmarknaden.

Nu bryter ett nytt storleksbråk ut emellan kombatanterna Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet – två tidningar som båda är pressade av strukturomvandlingen på dagspressmarknaden.

Enligt Dagens Nyheter hävdar Svenska Dagbladet i sin marknadsföring att de är den "största morgontidningen på webben”. Ett budskap som just nu syns på banners i tidningens stora lanseringskampanj "Tänj tanken".

Nu reagerar Peter Wolodarksi, chefredaktör på Dagens Nyheter.

– De får naturligtvis marknadsföra sig hur de vill. Men detta som SvD kör i sin kampanj är helt felaktigt, säger Peter Wolodarski till Dagens Media.

Enligt Kia Index, branschens vedertagna mätstandard, är dn.se större än svd.se – trots att den senare får en del trafik från koncernkollegan aftonbladet.se. Endast under enstaka veckor har svd.se varit större hitills under 2013.

DN planerar dock inte att dra sin konkurrent inför domstol för vilseledande marknadsföring.

– Nej. Vi vill påpeka att det är felaktigt. Det blir intressant att se hur SvD svarar, säger Peter Wolodarski.

Björn Hygstedt, informationschef på Svenska Dagbladet:

– Det där växlar ju från vecka till vecka. Den här veckan är vi störst, säger han.

Svd.se har dock inte varit större än dn.se sedan vecka 9, enligt Kia Index, sett till unika webbläsare. Däremot påpekar Björn Hygstedt att Svenska Dagbladet är större än Dagens Nyheter när trafiken för webb och mobil räknas samman.

I mobilen är Svenska Dagbladet mer än dubbelt så stora som Dagens Nyheter, enligt Kia Index.

Björn Hygstedt är när Dagens Media når honom inte säker på vilken kampanj Peter Wolodarski refererar till, men lovar att utreda frågan vidare.

– Jag ska försöka bena ut vad karln retat upp sig på, säger han och tillägger:

– Vad vi har sagt är att vi är "ledande" digitalt.

Tonläget mellan de två morgontidningarna i Stockholm har stundtals varit hårt. I höstas fick DN kritik för en kampanj där de tackade SvD för ”en god match”, strax efter att tidningen hade aviserat ett nytt stort sparpaket.

UPPDATERING:

Efter att denna artikel publicerats väljer SvD att plocka ned de felaktiga annonserna.

Läs även: SvD: "Vi hade fel"

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev