Dagspress
DN når en kvarts miljon digitala prenumeranter
Publicerad: 2 juni 2022, 13:06
Bakom framgångssiffrorna finns ett stort intresse för kriget i Ukraina och satsningar på journalistik, berättar Peter Wolodarski.
Foto: Janne Næss
På onsdagen nådde Dagens Nyheter milstolpen 250 000 digitala prenumeranter. Och enligt tidningens chefredaktör Peter Wolodarski är det kvalitetsjournalistik som ligger bakom succésiffrorna: ”Det är journalistiken allt börjar och slutar med”, säger han till Dagens Media.
Dagens Nyheter har nu 250 000 digitala prenumeranter. Därmed har tidningen redan nått målet om att ha 240 000 digitala prenumeranter vid årets slut. Bakom framgångssiffrorna finns ett stort intresse för kriget i Ukraina och satsningar på journalistik, berättar Peter Wolodarski, chefredaktör för Dagens Nyheter, för Dagens Media.
– Vi hade en väldig stark period bakom oss under pandemin där över 300 000 personer provade på DN och då fick vi ett lyft mot slutet på förra året och hade drygt 230 000 betalande prenumeranter, säger han och fortsätter:
– Vi hade därför mer beskedliga mål för det här året och trodde att vi skulle sluta på 240 000. Det som har hänt under våren, framför allt med kriget i Ukraina, är att vi har sett ett förnyat stort intresse så vi har en nettoökning sedan årsskiftet på nästan 20 000 prenumeranter.
LÄS OCKSÅ: Så ser mediehusens digitala läsaraffär ut – här är siffrorna över antal abonnenter
Peter Wolodarski berättar att de närmast blev utskrattade när de för snart ett decennium sedan skulle ta betalt för journalistik.
– Det skulle ju vara omöjligt att ta betalt för kvalitetsjournalistik, allt på internet skulle vara gratis, de traditionella tidningarna i Sverige var utdömda och det var bara content som gällde. Men för oss visar utvecklingen de senaste sju åren att människor värderar kvalificerad journalistik och är beredda att betala för det, säger han.
Och just kvalitetsjournalistik menar han är en av de stora framgångsfaktorerna för Dagens Nyheter.
– Man kan ha smarta betala betallösningar, effektiva flöden och fin marknadsföring – och det ska man ha – men i grunden kommer man inte ifrån att det är journalistiken allt börjar och slutar med. Vi hade ett väldigt besvärligt läge med neddragningar och besparingar som präglade de första tio åren på 2000-talet men när vi började få fart på de digitala prenumerationerna så återinvesterade vi det i vår redaktionella kapacitet, säger han och tillägger:
– När vi har haft det ekonomiska utrymmet har vi steg för steg försökt stärka vår redaktion och vårt redaktionella erbjudande. Det bidrar i högsta grad att människor inte bara provar på en prenumeration utan också är beredda att stanna över tid.
LÄS OCKSÅ: SUPERDOKUMENT: Vi tecknade 28 digitala prenumerationer – här är vad vi lärde oss