Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

DN låter grundaren hylla Ajour på redaktionell plats

Publicerad: 25 oktober 2011, 11:16
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:53

Dagens Nyheters krönikör Emanuel Karlsten ägnar i dag hela sin krönika åt sin nya sajt Ajour. Textreklam menar kritikerna – men DN:s redaktionschef Åsa Tillberg slår ifrån sig.


Det är på sidan 13 i dagens utgåva av DN som Emanuel Karlsten berättar om sin nya sajt Ajour, under rubriken "Ett journalistiskt experiment har börjat".

Beslut att publicera krönikan har fått hård kritik.

– Emanuel Karlsten skriver hel krönika där han gör reklam för sin nya sajt. I DN! Även den äldsta av gammelmedia är nymedia, skriver Fredrik Virtanen.

Även konkurrenten har reagerat på krönikan:

– Hoppsan. I dagens DN gör Emanuel Karlsten ohämmad reklam för sin nya sajt Ajour i sin kolumn. Kan bara konstatera att jag nog inte släppt igenom den om det varit hos oss, skriver redaktionschefen Martin Jönsson bland annat på Twitter.

Journalisten Kjell Häglund går ännu längre:

– Märkligt att ta krönikearvode av DN för PR för egen startup. Genant för både krönikören och DN, skriver han.

När dagensmedia.se når Dagens Nyheters chefredaktör Gunilla Herlitz hänvisar hon till redaktionschefen Åsa Tillberg, som väljer att svara via mejl. Hon ställer sig oförstående till kritiken.

– Emanuel Karlsten är nätentusiast och entreprenör och det är i den egenskapen vi anlitar honom som krönikör. Jag tycker att han har intressanta perspektiv att tillföra. Det gäller även det resonemang han för i dagens krönika om journalisters och bloggares roll samt om svårigheten att hitta fungerande affärsmodeller på nätet, skriver hon och fortsätter:

– Att han nämner sitt nya projekt, som väckt uppmärksamhet bland aktiva i sociala medier, är naturligt i det sammanhanget.

Hon tycker inte heller att den kritik som framförts av andra journalister är relevant.

– Det får stå för dem.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.