Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Direktpress: ”Tråkigt att Mitt i hamnat här”

Gratistidningskriget i Stockholm, mellan Direktpress och Mitt i, har rötter tillbaka till 80-talet. Nu flaggar Mitt i:s ägare Segulah för att man vill sälja det förlusttyngda bolaget. Är det slutet på en nästan 40 år lång tidningsfejd?

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Publicerad: 13 Mars 2019, 10:02

Ämnen i artikeln:

DirektpressMitt i

Maria Croon, vd Mitt i, och Patrik Vincent, vice vd på Direktpress.

Foto: Janne Næss och pressbild

I dag ger Direktpress ut 29 titlar i Stockholmsområdet – totalt handlar det om 39 titlar och en samlad upplaga på över 1,2 miljoner exemplar. Högst upp i bolaget sitter Erik Grönberg och Roland Tipner med familjer. Ägarstrukturen har sett likadan ut i snart 50 år. 

– Långsiktighet är det som skapar starka bolag. Det är en trygghet för oss som arbetar i koncernen att känna att vägen är utstakad.  Det vänder inte från en månad till en annan. Vi kan helt koncentrera oss på att bygga vårt varumärke, våra tidningar och vår marknad, säger Direktpress vice vd Patrik Vincent. 

För Mitt i och vd:n Maria Croon har verkligheten sett annorlunda ut. Mitt i:s första gratistidning kom ut 1982 i Botkyrka. Sedan dess har en rad ägarkonstellationer styrt bolaget – 2014 sålde Stampen koncernen till riskkapitalbolaget Segulah. Nu står riskkapitalbolaget med en förlust på 300 miljoner kronor och värdet i investeringen är kraftigt decimerad. 

Läs mer om hur gratistidningskoncernerna möter nedgången i Dagens Media Insikt vecka 11, 2019. 

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration.  

Efter Dagens Medias publicering hör Maria Croon, vd på Mitt i, av sig med synpunkter på artikeln. Hennes genmäle hittar du här. 

Ämnen i artikeln:

DirektpressMitt i

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.