Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Direktpress startar två nya tidningar

Publicerad: 8 December 2015, 11:15
Uppdaterad: 9 December 2015, 10:40

Direktpress ökar försäljningen och lanserar två nya tidningar.


Dagens Media har vid flera tillfällen skrivit om Direktpress Stockholmsoffensiv. Under året har tidningskoncernen startat 16 nya titlar och i januari är det dags igen.

Två nya tidningar – Bålstabladet och Upplands Bro-bladet – ska ersätta det befintliga annonsbladet Bålsta Upplands-Bro Bladet.

– Vår grej är lokala nyhetstidningar med redaktionellt innehåll. Det här har tidigare varit ett renodlat annonsblad i ett annat format än tidningarna, vilket gjort det svårt att sälja annonser, säger Björn Löfqvist, marknadschef på Direktpress, till Dagens Media.

Hittills i år har Direktpress ökat sin försäljning med 42 procent i Stockholmsområdet, jämfört med 2014, enligt bolaget själva. Koncernen som helhet, där nu totalt 40 tidningar ingår, har ökat sin försäljning med 14 procent.

– Vi har lagt till nya tidningar som naturligtvis har bidragit men även om man bortser från dem har vi en försäljningsökning. Det är lite intressant. Jag tror att det framförallt beror på att vi bygger lokala Direktpressbolag som är engagerade i sina respektive marknader. Vi är mer intensiva i den lokala försäljningen än många andra.

Under 2016 räknar Direktpress med att den totala försäljningen ska öka med 15-20 procent.

– Vi har startat ett säljbolag som heter Sprintad Medienätverk som jobbar med våra tidningar och ytterligare 60 andra lokala tidningar. De har kommit igång bra, det har bidragit. Vi gjorde det efter att Riksmedia försvann, vi är väldigt intresserade av riksannonsmarknaden också, säger Björn Löfqvist.

Hur går den digitala försäljningen?

– Vi lägger förhållandevis lite resurser på den digitala delen och satsar helhjärtat på print. Det enda vi har gjort är Stockholmdirekt.se där vi samlar allt digitalt.

Hur ser du på konkurrensen med Mitt i?

– De verkar ju prioritera den digitala delen, det är en strategi som vi inte riktigt tror på. Vi kämpar mot och med dem på många av våra lokala marknader men vi har mer lokalt producerat innehåll i varje tidning medan Mitt i har valt att ha mer regionalt Stockholmsmaterial.

LÄS ÄVEN: 

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.